Ur innehållet: Panelen frågar några om hur de gör sina lokala politiker delaktiga i verksamheten – Växa, odla, mat, ett reportage om Skarpnäcks förskolors första gemensamma projekt, där Modern Barndom gör nedslag i flera förskolor där det myllrar av grönt och lärande – AREA i Sydafrika, om skolor so...
Ur innehållet: Hur kan skolor och förskolor bidra till hållbar samhällsutveckling – I Modern Barndoms serie om "En skola för alla?": Rösberga förskolecenter i Södertälje gör plats för alla barn, oavsett funktionssvårigheter – När barnen får äga sitt projekt får läraren Cecilia Högsveden East, på Lem...
Förskolorna Emilia och Blåklinten i Varberga i Örebro har under många år och på många sätt arbetat med fåglar.
Ur innehållet: Tre politiker om hur skolan skall bli mer inkluderande i praktiken – När skolan slår knockout, Modern Barndoms möte med föräldrarna till "Leo", idag 18 år som slutade gå i skolan redan som 12-åring och om deras hårda kamp för rätt till en fungerande skola för sin son, i Modern Barndom...
Ur innehållet: Modern Barndoms serie "En skola för alla?", fortsätter här med panelenfråga om "Hur kan vi göra så skolan blir mer inkluderande i praktiken?" och Adriana Velasquez nya forskning om skolvardagen för en grupp elever med ADHD, och problemet med att det saknas kunskap om neuropsykiatriska...
Ur innehållet: I Modern Barndoms serie "Nordisk utblick" besöker vi denna gång Danmark med Karin Eskesen, ordförande för det Danske Reggio Emilia Netværk, som ciceron. Vi besöker en förskola i Köpenhamn och en på Jylland, samt ReMida Center i Odense, där vi är med på en kurs i pedagogisk dokumentati...
Ur innehållet: Tre rektorer&förvaltningschef om hur de förbereder sig för att ta emot "gömda barn"? – "Vi är som döda – vi finns inte", Modern Barndom möter en familj som levt gömda i Sverige i tio år – Glöm inte gymnasiet, påminner lärarstudenten Julia Hedberg som undersökt hur papperslösa gymn...
Ur innehållet: Spelar ägandet någon roll? Om idén och de olika driftformernas betydelse för den pedagogiska verksamheten på enskilda förskolor och skolor men också för segregationen i stort i samhället – Malaguzziprisade Inger Muto Hammarlind och Ebba Theorell – Vad är det unika med att vara pedagog...
Ur innehållet: Serien med nordiska utblickar fortsätter, här med Finland, där Modern Barndom bland annat besöker Vironniemi daghem i Helsingfors och Ylpönpihans daghem i Toijala med Elisse Heinimaa som guide till den finska Reggio Emilia-inspirationen – Graffiti & demokrati, om Margarethaskolan ...
Ur innehållet: Vad kan och bör förskolan göra för att motverka segregationen? – Vanmakt, vrede och vilja, Modern Barndom besöker Hallonbergen, miljonprogrammet som 1973 omnämndes av Olof Palme som "Den bästa miljön i hela Sverige", men hur ser det ut där i dag, och i kommunen Sundbyberg och på försk...