Temanummer om organisation. Ur innehållet: Konfrontation skapar rörelse, möte med Sandra Piccini, ordförande för nya institutionen för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia – Haninge möter Reggio Emilia – En organisation för möten, om förskolorna i Kärrtorp-Enskededalens förändringsarbete genom å...
Temanummer om lärande rum. Ur innehållet: Estetiken tillhör alla, Vea Vecchi om ateljeristan som någon som med estetikens hjälp skapar förbindelser – Harold Göthson om pedagogiska rum, en rättvisefråga utifrån bland annat arkitekten Anna Törnquists bok om att bygga för pedagogiska miljöer och Reggio...
Temanummer om valet – barn och demokrati. Ur innehållet: Porträtt av Loris Malaguzzi – På förskolan Pärlan i Kärrtorp väljer barnen – Olle Holmberg, rektor för Lärarhögskolan i Malmö om mer makt åt skolan – Pedagogistan, det nya pedagogiska verktyget – Åtta barn om varför politik är viktigt – Anna B...
Temanummer om delaktiga familjer. Ur innehållet: Möte med Familjen Mendoza – Att skapa en pakt med föräldrarn, om, familjedelaktigheten i Reggio Emilias kommunala förskolor – Stella Nova, en förskola för familjer – Manifest för delaktighet – Ett utdrag ur Carla Rinaldis nya bok "In Dialogue with Reg...
Temanummer om lärandet. Ur innehållet: Pedagogporträtt av Erika Björklund – Ungdomarnas egen bomässa, ett projekt på Vikingaskolan i Lund – Reggio Emilia som inspiration i skolan – Lärande skapas i relationer.Kerstin Lagrell om Olga Dysthes bok Dialog, samspel och lärare – Sven Eric Liedman om läran...
Temanummer om klivet in i skolan. Ur innehållet: Läraren Cecilia Högsveden på Lemshaga barnakademi om att använda fantasin i skolan – Elevinflytande på riktigt, på Kråkbergsskolan i Sunderbyn utanför Luleå – Att lyssna till bokstäver, om ett projekt om bokstäver i Reggio Emilia – Harold Göthson om s...
Temanummer om den kompetenta pedagogen.
Ur innehållet: Pedagogens roll är att röra till det, Vea Vecchi om den kompetenta pedagogen – Samtalet som ett kitt i organisationen, Karin Alnervik om olika sorters samtal – Harold Göthson om Pedagogiska nätverk som en grund för reflektion kring pedagogisk do...
Temanummer om Lärande bor i relationer.
Ur innehållet: Anna Barsotti om Solidariskt lärande hela gruppens rikedom – Barns röster om att lära, fyra pojkar från Reggio Emilia om att lära tillsammans – ateljeristan Giovanni Piazza om Poesi och relationer i den digitala tekniken – Ulla Lind om hur este...
Temanummer om att göra lärandet synligt.
Ur innehållet: Ingela Elfström om lärande som förändring – Hillevi Lenz Taguchi presenterar boken "Making Learning Visible" om hur gruppen håller individen i sina armar – Vea Vecchi om hur barn lär sig själva och i grupp, i Att synliggöra lärandet – Elva barn...
Ur innehållet: Portfolie, individuella utvecklingsplaner och pedagogisk dokumentation, vad är skillnaden? – Att skapa ett barn som inte är ett, utan många – Läraren i det postmoderna samhället – Inflytande stärker lärandet – Blicken på barnet, vad väljer vi att se och med vilken värdegrund?...