Ditt sök på “” gav 510 resultat

Modern Barndom nr 1 2006, Delaktiga familjer

Temanummer om delaktiga familjer. Ur innehållet: Möte med Familjen Mendoza – Att skapa en pakt med föräldrarn, om, familjedelaktigheten i Reggio Emilias kommunala förskolor – Stella Nova, en förskola för familjer – Manifest för delaktighet – Ett utdrag ur Carla Rinaldis nya bok "In Dialogue with Reg...

Modern Barndom nr 12 2005, Lärandet – ett oändligt äventyr

Temanummer om lärandet. Ur innehållet: Pedagogporträtt av Erika Björklund – Ungdomarnas egen bomässa, ett projekt på Vikingaskolan i Lund – Reggio Emilia som inspiration i skolan – Lärande skapas i relationer.Kerstin Lagrell om Olga Dysthes bok Dialog, samspel och lärare – Sven Eric Liedman om läran...

Modern Barndom nr 11 2005, Klivet in i skolan

Temanummer om klivet in i skolan. Ur innehållet: Läraren Cecilia Högsveden på Lemshaga barnakademi om att använda fantasin i skolan – Elevinflytande på riktigt, på Kråkbergsskolan i Sunderbyn utanför Luleå – Att lyssna till bokstäver, om ett projekt om bokstäver i Reggio Emilia – Harold Göthson om s...

Modern Barndom nr 10 2005, Den kompetenta pedagogen

Temanummer om den kompetenta pedagogen. Ur innehållet: Pedagogens roll är att röra till det, Vea Vecchi om den kompetenta pedagogen – Samtalet som ett kitt i organisationen, Karin Alnervik om olika sorters samtal – Harold Göthson om Pedagogiska nätverk som en grund för reflektion kring pedagogisk do...

Modern Barndom nr 9 2004, Lärande bor i relationer

Temanummer om Lärande bor i relationer. Ur innehållet: Anna Barsotti om Solidariskt lärande hela gruppens rikedom – Barns röster om att lära, fyra pojkar från Reggio Emilia om att lära tillsammans – ateljeristan Giovanni Piazza om Poesi och relationer i den digitala tekniken – Ulla Lind om hur este...

Modern Barndom nr 8 2004, Att göra lärandet synligt

Temanummer om att göra lärandet synligt. Ur innehållet: Ingela Elfström om lärande som förändring – Hillevi Lenz Taguchi presenterar boken "Making Learning Visible" om hur gruppen håller individen i sina armar – Vea Vecchi om hur barn lär sig själva och i grupp, i Att synliggöra lärandet – Elva barn...

Modern Barndom nr 7 2003, värdesättas eller utvärderas

Ur innehållet: Portfolie, individuella utvecklingsplaner och pedagogisk dokumentation, vad är skillnaden? – Att skapa ett barn som inte är ett, utan många – Läraren i det postmoderna samhället – Inflytande stärker lärandet – Blicken på barnet, vad väljer vi att se och med vilken värdegrund?...

Modern Barndom nr 6 2002, olikheten vår största likhet

Temanummer om Olikheten vår största likhet. Ur innehållet: Carla Rinaldis föreläsning Alla barn är intelligenta – Ivana Soncinis föreläsning Att arbeta med barn med speciella rättigheter, om arbetet med barn med funktionshinder – Elisabeth Nordin Hultmans föreläsning Hon är som förbytt, en helt anna...

Modern Barndom nr 5 1998, demokrati och delaktighet

Temanummer om demokrati och delaktighet. Ur innehållet: Delaktighet och intelligenta situationer – I dialogen blir man unik, en föreläsning av Carla Rinaldi – Loris Malaguzzi om Ett papper för tre rättigheter – Röster om rättigheter, intervjuer med barn, föräldrar och pedagoger – Delaktiga föräldra...

Modern Barndom nr 3 1996, Miljö och material

Temanummer om miljö och material. Ur innehållet: En miljö för det rika barnet - Den nya ateljén på höjden - Hillevi Lenz Taguchi om Vi skapar rummet och rummet skapar oss - Karin Furness om Materialets magi - Carla Rinaldi om Relationerna i rummet, en del av miljön - Pedagogikens inre rum - Malin K...