Temanummer om Reggio Emilia-inspiration runt om i världen. Ur innehållet: Företrädare från Kanada, Nederländerna, Tyskland och Nya Zeeland berättar om hur deras Reggio Emilia-inspiration ser ut – Hundra språk & hundra länder, Reggio Childrens internationella koordinator Amelia Gambetti bertätta...
Ur innehållet: Nordisk utblick. Modern Barndom finner "En inspirerad Nabo" i Liane barnehage i Porsgrunn i Norge – Utvecklingsprojektet i Nepal, om den skola i Malagiri som Reggio Emilia Instittutet stöttar och som nu är igång – Reggio Emilia i kritiskt ljus. Rentav "En etikett utan täckning?" Moder...
Ur innehållet: Emmaskolans kamp för lustfyllt lärande i Hammarkullen i Göteborg – Remida i Södertälje, en plats för spill & fantasi – En förskola för ALLA, om Skarpnäcks arbete med "barn med särskilda rättigheter" för att inkludera alla barn i förskolan – Norrmalms pedagogiska caféer för reflekt...
Ur innehållet: Hur nya skollagen och reviderade läroplanen kan komma att påverka förskolans och skolans praktik – Lyssna in miljön, om hur förskolorna på Norrmalm arbetat med sina miljöer, bland annat genom en inventering av Simon Göthson – Reggio Emilias Amelia Gambetti i samtal med svenska pedagog...
Temadel om ateljeristans arbete. Ur innehållet: Vilken skillnad gör det att ha en ateljerista i skolan/förskolan? – Ateljéns lindansare: om Reggio Emilias ateljéarbete i samband med Vea Vecchis nya bok och möte med två svenska ateljeristor som bjuder in till sina ateljéer – Det finns inga "quick-fix...
Ur innehållet: Tre pedagoger om vad pedagogisk dokumentation betyder för dem – När musik får myllra, reportage från förskolan Katarina Västra i Stockholm där man särskilt satsar på musikens språk – Våga det okända utan att gå vilse, en intervju med universitetslektorn Hillevi Lenz Taguchi om hennes ...
Temadel om en skola och förskola för alla. Ur innehållet: Hur skall förskolan och skolan kunna bli en mötesplats för olikheter så att alla barn känner att de platsar där? – En förskola & skola för alla, om när politiken möter praktiken i tre kommuner som strävar efter det samtidigt som de brotta...
Ur innehållet: Seriestart för Reggio Emilia Institutets satsning på fleråriga projekt, Ljusprojektet först ut i "Magiska möten & strålande ljus" – Tre föräldrar berättar om hur det är att ha barn på Reggio Emilia-inspirerad förskola – Mer plats för språk och bråk, några pedagoger och företrädare...
Temanummer om förskolan som demokratibyggare. Ur innehållet: Hur skal vi bättre ta vara på barnen som en demokratisk resurs i samhället? – När barn gör en stad till sin, om ett platsprojekt där barnen på förskolan HallonEtt i Husqvarna intar stadens park och dess skulpturer – Pedagogikprofessorn Gu...
Likt eller olikt, vad kan Reggio Emilia inspiration vara? Kan vad som helst kallas Reggio Emilia inspirerat? Vilka kännetecken kan man förvänta sig att finna i sammanhang som kallar sig Reggio Emilia inspirerade? Harold Göthson söker här sammanfatta sina erfarenheter av att under snart 20 år ha arbe...