Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Välkommen till mötesplatsen för Reggio Emilia-inspiration i Sverige. För dig som vill veta mer om vilka vi är och vad vi gör.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Att göra lärande synligt Författare: Project Zero och Reggio Children Svenska | Häftad | Utgiven 2001 Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande utökas och förstärkas? Kan en grupp konstruera sitt eget sätt att lära? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? I vilken utsträckning kan en tillfälligt sammansatt grupp vara en lärande grupp? Detta är några av de frågor som undersöks i det forskningsprojekt som Project Zero vid Harvard Graduate School of Education och Reggio Children genomförde tillsammans. Boken fokuserar på individuella strategier för lärande och mynnar ut i hypotesen att dokumentation kan stödja såväl individuellt lärande som lärande i grupp genom att skapa samband mellan dem. En bok för lärare, forskare, föräldrar och alla som är intresserade av att få veta mer om hur barn (och därmed vi alla) lär i grupp.
    359:-
  • Mannen från Reggio Emilia Författare: Carlo Barsotti Svenska | Inbunden | Utgiven 2011 Carlo Barsottis bok om vännen Loris Malaguzzi rymmer såväl det personliga som det politiska. Översatt av Anna Barsotti.
    332:-
  • Förskola i rörelse och förändring Författare: Per Dahlbeck och Kristina Westlund (red.) Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Förskola i rörelse och förändring I ”Förskola i rörelse och förändring” delar fyra malmöförskolor med sig av hur de – barn och pedagoger tillsammans – har arbetat med lustfyllt utforskande och lärande i några projekt och i vardagen. Ett utvecklingsarbete som både Malmö stad och Malmö högskola samarbetat om, och som bokens båda redaktörer Kristina Westlund och Per Dahlbeck varit delaktiga i och kunnat följa under flera år. Men författarna är framförallt åtta pedagoger som berättar om hur de har arbetat för att få syn på och ta vara på barnens perspektiv, erfarenheter och lust att utforska. De delar med sig av såväl pedagogiska dokumentationer som hur de kopplar sin praktik till olika teorier, förhållningssätt och verktyg, i några projektarbeten som verkligen gjort skillnad för både dem och barnen.
    318:-
  • Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans (andra upplagan) Författare: Gunilla Essén, Erika Björklund och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2020 Gunilla Esséns, Erika Björklunds och Leicy Olsborn Björbys bok Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans är en handfast bok om vad pedagogisk dokumentation är för något och varför det är ett så värdefullt verktyg. Men framförallt är det en bok som lyckas att pedagogiskt, inspirerande och tydligt visa hur man bär sig åt för att arbeta med pedagogisk dokumentation i praktiken, och få till det, och med hjälp av det utveckla verksamheten tillsammans med barnen. Författarna har reviderat boken utifrån nya läroplanen, Lpfö 18, och lagt till två nya kapitel i denna andra upplaga. Men precis som i den första finns här också en verktygslåda med samlade reflektions- och observationsverktyg, med ”protokoll” som kan laddas ner från förlagets hemsida.
    449:-
  • Vandrande pinnen och timjandjungeln Författare: Karin Furness och Karin Brandt-Weiss, tillsammans med pedagoger Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2018
    110:-
  • Formulera Författare: Christina Dackéus, Ann Engström och Karin Furness Svenska | Spiralbunden| Utgiven 2011
    150:-
  • D som i Robin Hoods pilbåge Författare: Anna Barsotti Svenska | Häftad | Utgiven 1997 Denna bok beskriver ett kommunikationsprojekt på förskolan Diana i Reggio Emilia. Den ger även en bakgrund till den kommunala förskoleverksamheten där, en personlig sammanfattning av dess pedagogiska filosofi, en intervju med ateljeristan Vea Vecchi och ett utdrag från en fortbildningsträff, ledd av den förste ledaren för verksamheten, Loris Malaguzzi.
    210:-

FÖRSKOLANS YNGSTA

Ettåringar måste få leva och uppleva demokrati. Digital föreläsning 15 oktober om projekterande förhållningssätt, hundraspråklighet och pedagogisk dokumentation som verktyg.

NY SKRIFT I OM-SERIEN

"OM Där läroplanen tar slut tar praktiken vid – Liten bruksbok för kritisk läsning av läroplaner". Harold Göthsons skrift om vikten av att gå i dialog med och reflektera kring hur man kan och bör läsa läroplaner kritiskt.

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Nyfiken på skräddarsydd uppdragsutbildning? Här finns flera exempel på utbildningar– nu med uppdaterat innehåll.