Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg.

> SE VÅRT PROGRAMUTBUD

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Hundra sätt att förundras Författare: Anna Barsotti, Gunilla Dahlberg, Harold Göthson, Tove Jonstoij (red.) Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Nu firar vi att Reggio Emilia Institutet fyller 30 år med att rabattera denna fantastiska bok med 30 procent, så passa på att köpa den för enbart 260 kr (tidigare 372 kr)
    350,94 :-
  • Lyssnandets pedagogik Författare: Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Boken handlar om etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Här beskrivs arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av exempel ut sin egen vardag delger Ann Åberg gruppens erfarenheter av förändringsarbete från praktikerns horisont. I konkreta exempel beskrivs hur pedagogisk dokumentation öppnar för ny förståelse av barn och deras väg till kunskap. Dåvarande lektor, nu professor vid Stockholms universitet, Hillevi Lenz Taguchi bidrar även med ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna. I denna rikt illustrerade bok vävs beskrivningarna av vardagsarbete samman med ett teoretiskt tänkande. Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen.
    581 :-
  • Delaktighet Författare: Francoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Det här är en bok som visar varför förskolor och skolor måste jobba med delaktighet och hur man kan göra det genom att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och lärares vardag. Författarna bjuder på många igenkännbara vardagsexempel från förskola och skola, vilka de sedan tar sig an med olika reflektionsanalyser. Ett reflekterande som även gör läsaren delaktig, inte minst inför hur man kan jobba vidare med detta i den egna praktiken.
    414:-
  • Material och materialitet Författare: Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2021 Gunilla Esséns och Leicy Olsborn Björbys bok Material och materialitet är (liksom deras tidigare böcker Systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer och Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans) en handfast och praktiknära bok, rik på konkreta exempel och förslag på hur man kan pröva och gå vidare i egna utforskandet. Material och materialitet tar bland annat upp sådant som: Vilka material och sammanhang har de yngsta barnen i förskolan rätt att möta och utforska? Hur kan progressionen i det fortsatta arbetet se ut? Boken är också rik på ämneskunskap och materialkunskap, som författarna tar upp utifrån de tre hållbarhetsperspektiven: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Till boken finns också en studiehandledning (digital) för nedladdning.
    499:-
  • Glasfåglar i molnen Författare: Birgitta Kennedy Svenska | Häftad | Utgiven 1999 Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.
    293:-
  • Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans (andra upplagan) Författare: Gunilla Essén, Erika Björklund och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2020 Gunilla Esséns, Erika Björklunds och Leicy Olsborn Björbys bok Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans är en handfast bok om vad pedagogisk dokumentation är för något och varför det är ett så värdefullt verktyg. Men framförallt är det en bok som lyckas att pedagogiskt, inspirerande och tydligt visa hur man bär sig åt för att arbeta med pedagogisk dokumentation i praktiken, och få till det, och med hjälp av det utveckla verksamheten tillsammans med barnen. Författarna har reviderat boken utifrån nya läroplanen, Lpfö 18, och lagt till två nya kapitel i denna andra upplaga. Men precis som i den första finns här också en verktygslåda med samlade reflektions- och observationsverktyg, med ”protokoll” som kan laddas ner från förlagets hemsida.
    499 :-
  • Kunskapande Författare: Susanne Talle, Catharina Hansson, Elisabeth Hernström Svenska | Häftad | Utgiven 2021 ”Äntligen! Ända sedan jag och pedagogerna på min grundskola besökte förskoleklassen i Hammarbyskolan hösten 2018, har jag väntat på att boken skulle bli klar”, skriver Erika Björklund, rektor, pedagogista och författare om denna bok för Modern Barndom. Författarna Susanne Talle, Catharina Hansson, Elisabeth Hernström har under många år arbetat i förskoleklass varifrån de här rikligt delar med sig av sina erfarenheter och reflektioner kring att bedriva ett förändringsarbete mot utforskande arbetssätt i skolan. Och de lyckas verkligen visa – vilket Erika Björklund också lyfter fram i sin recension – hur de: "tänker om sin praktik och hur de gör praktik av sina tankar. Det är ett grepp som verkligen fungerar för att visa hur struktur och planering är förutsättningar för kreativitet och delaktighet. Jag tror att det är särskilt viktigt när skolan ska möta förskolans tradition och kultur att få ta del av exempel på att det inte är en motsättning med förberedelser, mål och syfte för att kunna skapa en undervisning som tar tillvara på barnens tankar och teorier". Detta är en bok som vänder sig till yrkesverksamma både i förskola och skola och som verkligen kan bidra till att de kan bygga den bro av kontinuitet och progression mellan förskola och skola som alla barn har rätt till.
    395:-

Liten Puff Filler Bollar Reggio Emilia Institutet

REGGIO EMILIA-INSPIRATION I PRAKTIKEN 31 MARS–1 APRIL | STOCKHOLM

Två dagars introduktion till Reggio Emilia-inspiration med föreläsningar och två studiebesök på två olika Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Med Anna Söderström Ahrborn, pedagogista, ordförande och konsult vid Reggio Emilia Institutet och Greger Rösnes, pedagogista och förskollärare samt vd för Reggio Emilia Institutet.

Verb Tre Bilder (2)

VERB ÄR NÅT DU GÖR, TUTA OCH KÖR, 25 APRIL | DIGITALT

En projektberättelse som startar i ett sommaruppdrag kring ord, där orden skapar förbindelser, berättelser och spekulativt fabulerande. Med Erika Sjöberg och Harriet Sjöblom, förskollärare på förskolan HallonEtt i Jönköping.

Anna Gjerde Natalie Jensen

"DET ÄR G:ET SOM GÖR MANETEN MAGNETISK" 5 MAJ | DIGITALT

En föreläsning om att ta vara på och utmana barns språkliga och kunskapsmässiga förmågor utifrån den Reggio Emilia-inspirerade, projekterande undervisningsform som Nynäshamns kommun tagit ställning för. Med Anna Gjerde och Natalie Jensen, språkutvecklare, pedagogistor och förskollärare i Nynäshamn.