Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi fortbildar pedagoger och utvecklar svensk förskola. Läs mer om våra utbildningar, kurser och föreläsningar.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Bordercrossing Författare: Istituzione – Kommunen Reggio Emilias förskolor och Reggio Children Svenska | Häftad | Utgiven 2019 För alla som så länge har längtat efter att kunna se utställningen. Tills dess finns dock en möjlighet att ta del av den i denna katalog – i storformat – som berättar om utställningen "Bordercrossing – Möten med levande subjekt/Digitala landskap", som samlar och ställer ut projekt som förverkligats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Projekten beskriver hur barn idag har närmat sig, sett och undersökt naturen, genom varseblivningar, teorier och handlingar och genom förbindelser mellan analoga och digitala verktyg. Denna bildrika katalog (översatt från italienska) rymmer utställningsvepornas innehåll (såväl texter som bilder) i Bordercrossing som nu turnerar i svenska kommuner genom Reggio Emilia Institutet. I denna katalog medverkar också bland andra Paola Cagliari, ordförande för Istituzione – Reggio Emilias förskolor, med ett kapitel om forskningsanteckningar och Isabella Meninno, ateljerista, om tankarna bakom utställningen.
    368:-
  • Bygg & konstruktion i förskolan Författare: Mia Mylesand Svenska | Häftad | Utgiven 2007 Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.
    230:-
  • Hundra sätt att förundras Författare: Anna Barsotti, Gunilla Dahlberg, Harold Göthson, Tove Jonstoij (red.) Svenska | Häftad | Utgiven 2015
    372:-
  • Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan Ny! Författare: Redaktörer: Per Dahlbeck och Ingrid Bogren Svenska | Häftad | Utgiven 2020 Denna bok utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? Förutom redaktörerna, som har stor erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete inom Malmö stads förskolor och här belyser några teorier i relation till begreppet estetik, medverkar Suzanne Osten, teater- och filmregissör; Pontus Sjöberg, teaterutbildad barnskötare som även drivit fri teatergrupp; Josefin Snygg, konstnär, förskollärare och ateljerista; Pål Spendrup, förskollärare med master i pedagogik, samt Ellen Spens, som arbetar med scenkonst, med olika praktikexempel.
    380:-
  • Lek, lärande och lycka Författare: Monica Nilsson, Anna-Karin Grankvist, Elin Johansson, Jeanette Thure och Beth Ferholt Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Lek, lärande och lycka handlar framför allt om ett tvåårigt forskningsprojekt där författarna (forskare och pedagoger tillsammans) undersöker vad ett möte mellan lek och lekvärldar och utforskande och projektbaserat arbete på en Reggio Emilia-inspirerad förskola (som HallonEtt i Jönköping) kan leda till. Ett projekt som visar sig vara synnerligen utvecklande och berikande för såväl leken som utforskandet på denna förskola – men också för barnen och pedagogerna själva, och deras relation till och för varandra. Boken tar också upp internationella forskning om lek, problematiserar lekens ställning i förskolan idag och beskriver vad olika former av lek innebär.
    286:-
  • Varför pedagogisk dokumentation? Författare: Hillevi Lenz-Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2013
    285:-
  • Pedagogisk miljö i tanke och handling Författare: Linda Linder (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2016 I antologin Pedagogisk miljö i tanke och handling (Lärarförlaget) visar Linda Linder (red) och hennes medförfattare vilken stor betydelse miljö och material har för hur vi kan agera, lära, skapa och tänka i och om pedagogiska rum (såväl inne som ute). I tretton inspirerande kapitel berättar de tjugo författarna – i både text och med rikt bildmaterial – ¬om hur man kan arbeta med en förskolas miljö och material för att försöka få till miljön som en tredje pedagog, vid sidan om pedagogerna och barnen. ”Vi behöver vässa blicken och titta noggrant på de ’banala’ ödmjuka tjänare som är med och sätter agendan för våra praktiker”, skriver till exempel forskaren Karin Hultman i sitt inledningskapitel, vilket denna bok säkert kan hjälpa till med.
    283:-

LEKFULLA BERÄTTELSER

I denna processbok berättar tre förskolor i Östersund om sitt arbete och hur de gör för att fördjupa sitt Reggio Emilia-inspirerade och systematiska kvalitetsarbete i förhållande till förskolans läroplan. Läs mer här.

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Vi skräddarsyr utbildningar för förskolor, skolor, stadsdelar och hela kommuner. Läs mer här.

PEDAGOGUTBILDNING VT 2022

Reggio Emilia Institutets pedagogutbildning vänder sig till alla Reggio Emilia-inspirerade förskolor som vill utveckla pedagogens roll och förskolan med värden som går utöver Läroplanen. Läs mer och anmäl dig här.