Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi fortbildar pedagoger och utvecklar svensk förskola. Läs mer om våra utbildningar, kurser och föreläsningar.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Mediepedagogik på barnens villkor Författare: Ulla-Karin Lundgren Öhman (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Digitala verktyg har nu intagit såväl förskolans som förskoleklassernas praktik. Men hur är det med det pedagogiska förhållningssättet – och hur får man till en bra pedagogik med digitala verktyg? En bok kan förstås inte lösa allt, men med ”Mediepolitik på barnens villkor” kan man få både rejält med inspiration och en bra grund för hur man kan arbeta med barns delaktighet, lärande och meningsskapande i en digital kontext. Boken är en antologi där såväl redaktören Ulla-Karin Lundgren Öhman som hennes många medförfattare delar med sig av såväl praktiska tips som teoretiska infallsvinklar.
    277:-
  • Bagarmossen och världen Författare: Författare: Del ur projektet ”Barnens tankar syns i Bagarmossen 2015-2017”, samt Karin Furness (text) och Christina Dackeus (bild) Svenska, engelska, spanska, arabiska, portugisiska och persiska | Spiralbunden| Utgiven 2019
    180:-
  • Skon och måttbandet Författare: Marina Castagnetti och Vea Vecchi Svenska/Danska | Häftad | Utgiven 2004 (nytryck 2015)
    260:-
  • Blå cikoriablommor Författare: Vea Vecchi Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Vea Vecchis bok, omsorgsfullt översatt av Anna Barsotti, utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns läroprocesser - och ateljéns och ateljeristans roll för de banbrytande förskolorna i Reggio Emilia. Inte minst den smått legendariska ateljén på förskolan Diana där hon själv arbetat under så många år. Vea Vecchi bjuder på många inspirerande minnen, samtal, reflektioner och vackra exempel - och som Gunilla Dahlberg och Peter Moss skriver i sin inledning: "en passion för forskningsstrategierna i barns tänkande och för att arbeta vid deras sida för att bygga rikare och mer fullständig kunskap".
    495:-
  • Rumstera mera Författare: Karin Brandt Weiss, Maria Kozlowska, Anna Wallström Corvalàn, Karin Furness, Christina Dackéus Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2019
    366:-
  • Lek, lärande och lycka Författare: Monica Nilsson, Anna-Karin Grankvist, Elin Johansson, Jeanette Thure och Beth Ferholt Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Lek, lärande och lycka handlar framför allt om ett tvåårigt forskningsprojekt där författarna (forskare och pedagoger tillsammans) undersöker vad ett möte mellan lek och lekvärldar och utforskande och projektbaserat arbete på en Reggio Emilia-inspirerad förskola (som HallonEtt i Jönköping) kan leda till. Ett projekt som visar sig vara synnerligen utvecklande och berikande för såväl leken som utforskandet på denna förskola – men också för barnen och pedagogerna själva, och deras relation till och för varandra. Boken tar också upp internationella forskning om lek, problematiserar lekens ställning i förskolan idag och beskriver vad olika former av lek innebär.
    286:-
  • Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolor Författare: Istituzione i kommunen Reggio Emilia Svenska | Utgiven 2012 Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera. Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).
    60:-

MED HOPP OM FRED

Det som nu sker i Ukraina har återigen aktualiserat vikten av att vi, oavsett var vi finns i världen, tar ställning för alla barns rättigheter. Rätten till att leva ett liv fyllt med hopp, lek och utbildning. Reggio Emilia institutet stödjer kontinuerligt UNICEF och Röda korset ekonomiskt. Just nu har vi valt att rikta vårt bidrag till barn och familjer i Ukraina.

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Vi skräddarsyr utbildningar för förskolor, skolor, stadsdelar och hela kommuner. Välj den utbildning som passar er bäst: kurser, processutbildningar, föreläsningar, pedagogisk handledning eller processledning. Läs mer här.

SUBJEKTIVITET OCH LÄRANDE SOM ETT RELATIONELLT POTENTIALITETSFÄLT 30 MAJ 2022

Gunilla Dahlberg, professor emerita vid Stockholms universitet och en av Reggio Emilia Institutets grundare, prövar vad en processontologisk filosofi, kan föra med sig för synen på det kompetenta barnet.