En bok om förvandlingFörfattare: Åsa HedbergSvenska | Häftad | Utgiven 2015Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”.
”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
Hur blir man matematisk? Ny!Författare: Anna PalmerSvenska | Häftad | Utgiven 2020 I 2a upplaganI denna bok berättar Anna Palmer om många intressanta projekt där hon och hennes lärarstudenter arbetat med matematik på nya sätt i förskola och skola. Anna Palmer visar hur identitetsskapande allt lärande är och att alla barn inte minst därför måste få en chans att bli matematiska. Som underrubriken på denna bok lyder handlar det om "Att skapa relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn" och här visar hon hur Reggio Emilia inspiration och pedagogisk dokumentation kan vara en mycket fruktbar väg att gå.
Detta är en uppdaterad version (utgiven 2020) där vissa delar skrivits om samt ett par nya kapitel tillkommit sedan förra upplagan (2001).
Återbruk som kreativ kraftFörfattare: Nina OdegardSvenska | Häftad | Utgiven 2015I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat.
Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
Mediepedagogik på barnens villkorFörfattare: Ulla-Karin Lundgren Öhman (red)Svenska | Häftad | Utgiven 2014Digitala verktyg har nu intagit såväl förskolans som förskoleklassernas praktik. Men hur är det med det pedagogiska förhållningssättet – och hur får man till en bra pedagogik med digitala verktyg? En bok kan förstås inte lösa allt, men med ”Mediepolitik på barnens villkor” kan man få både rejält med inspiration och en bra grund för hur man kan arbeta med barns delaktighet, lärande och meningsskapande i en digital kontext. Boken är en antologi där såväl redaktören Ulla-Karin Lundgren Öhman som hennes många medförfattare delar med sig av såväl praktiska tips som teoretiska infallsvinklar.
Bygg & konstruktion i förskolanFörfattare: Mia MylesandSvenska | Häftad | Utgiven 2007Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.