Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Välkommen till mötesplatsen för Reggio Emilia-inspiration i Sverige. För dig som vill veta mer om vilka vi är och vad vi gör.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande Författare: Elisabeth Nordin-Hultman Svenska | Häftad | Utgiven 2008
    348:-
  • Återbruk som kreativ kraft Författare: Nina Odegard Svenska | Häftad | Utgiven 2015 I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat. Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
    283:-
  • Delaktighet Författare: Francoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Det här är en bok som visar varför förskolor och skolor måste jobba med delaktighet och hur man kan göra det genom att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och lärares vardag. Författarna bjuder på många igenkännbara vardagsexempel från förskola och skola, vilka de sedan tar sig an med olika reflektionsanalyser. Ett reflekterande som även gör läsaren delaktig, inte minst inför hur man kan jobba vidare med detta i den egna praktiken.
    295:-
  • Ett barn har hundra språk Författare: Barsotti, Wallin, m. fl. Svenska | Häftad | Utgiven 1981 En introduktion till verksamheten på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia, publicerad i samband med den första utställningen på Moderna Museet i Stockholm år 1981. Den sociala och politiska bakgrunden beskrivs och boken innehåller också intervjuer med ledningspersonal och föräldrar, förutom beskrivningar av den pedagogiska verksamheten.
    209:-
  • Glasfåglar i molnen Författare: Birgitta Kennedy Svenska | Häftad | Utgiven 1999 Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.
    293:-
  • Systematiskt kvalitetsarbete – på alla nivåer Författare: Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Gunilla Esséns och Leicy Olsborn Björbys bok Systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer är (liksom deras förra bok Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans) en handfast bok, rik på exempel, uppgifter och reflektionsfrågor att samlas kring. De går grundligt igenom vad ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan är och hur man som pedagog kan ta vara på det man redan gör. Men framförallt visar de att systematiskt kvalitetsarbete rör alla i förskolan och vilken betydelse det kan få för barnen.
    436:-
  • Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden Författare: Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson & Camilla Meyer Svenska | Häftad | Utgiven 2018 I Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden (Lärarförlaget) bjuder förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer på en praktiknära inblick i hur barn och pedagoger (och föräldrar) kan arbeta projekterande i förskolan, och med sin omvärld – och hur berikande det är för alla inblandade, även för gammeltanter och betonggjutare. De berättar om såväl svårigheter (hur väljer man bland barnens många förslag) som glädjeämnen ("Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt", som ett av barnen sa när byggandet av bänken kom igång) – och författarna, liksom barnen, delar här med sig av hur de undersökt, dokumenterat, reflekterat, skapat ...
    300:-

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Reggio Emilia Institutet skräddarsyr utbildningar för förskolor, skolor, stadsdelar och hela kommuner. Mer info här.

NY SKRIFT I OM-SERIEN

"OM Där läroplanen tar slut tar praktiken vid – Liten bruksbok för kritisk läsning av läroplaner". Harold Göthsons skrift om vikten av att gå i dialog med och reflektera kring hur man kan och bör läsa läroplaner kritiskt.

KONFERENS I DIALOG

En ny konferens i dialog kring ledarskapet. Konferensen "Att leda och utveckla förskola" vänder sig till dig som ledare i förskolan som vill möta andra med liknande uppdrag. Digital konferens 2 februari.