Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg.

> SE VÅRT PROGRAMUTBUD

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Hur blir man matematisk? Författare: Anna Palmer Svenska | Häftad | Utgiven 2020 I 2a upplagan I denna bok berättar Anna Palmer om många intressanta projekt där hon och hennes lärarstudenter arbetat med matematik på nya sätt i förskola och skola. Anna Palmer visar hur identitetsskapande allt lärande är och att alla barn inte minst därför måste få en chans att bli matematiska. Som underrubriken på denna bok lyder handlar det om "Att skapa relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn" och här visar hon hur Reggio Emilia inspiration och pedagogisk dokumentation kan vara en mycket fruktbar väg att gå. Detta är en uppdaterad version (utgiven 2020) där vissa delar skrivits om samt ett par nya kapitel tillkommit sedan förra upplagan (2001).
    396,23:-
  • Varför pedagogisk dokumentation? Författare: Hillevi Lenz-Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2013
    341:-
  • En skola som berör Författare: Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Denna bok berättar om hur man kan arbeta med Reggio Emilias pedagogiska filosofi även i grundskolan, utifrån de erfarenheter som lärare och skolor som medverkade i Reggio Emilia Institutets treåriga skolprojekt gjorde. Boken tar också upp frågor om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation, mm. Redaktörer Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell
    504:-
  • Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden Författare: Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson & Camilla Meyer Svenska | Häftad | Utgiven 2018 I Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden (Lärarförlaget) bjuder förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer på en praktiknära inblick i hur barn och pedagoger (och föräldrar) kan arbeta projekterande i förskolan, och med sin omvärld – och hur berikande det är för alla inblandade, även för gammeltanter och betonggjutare. De berättar om såväl svårigheter (hur väljer man bland barnens många förslag) som glädjeämnen ("Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt", som ett av barnen sa när byggandet av bänken kom igång) – och författarna, liksom barnen, delar här med sig av hur de undersökt, dokumenterat, reflekterat, skapat ...
    324:-
  • Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna Författare: Istituzione i kommunen Reggio Emilia Svenska | Utgiven 2017 Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna (det italienska originalet) är skriven för att ge föräldrar i staden Reggio Emilia information om förskolornas organisation på alla plan, både i sin helhet, men också i dess beståndsdelar som exempelvis det pedagogiska projektet; hur antagningen av barnen går till, vilka kvalitetsvillkor som finns, vilken delaktighet man har rätt till som familj, samt hur man tänker kring barnens hälsa och välbefinnande. Den ger därmed (om än på en strikt prosa) även svenska läsare en synnerligen gedigen introduktion till hur de kommunala förskolorna i Reggio Emilia är organiserade och hur de och staden förhåller sig till varandra, samt hur de arbetar – med utvärdering, verktyg och begrepp. Denna skrift är också ett utmärkt komplement till den tidigare utgivna ”Arbetsinriktning för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia”, vilken fungerar som deras kommunala läroplan.
    110:-
  • En bok om förvandling Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”. ”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    165:-
  • Blå cikoriablommor Författare: Vea Vecchi Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Vea Vecchis bok, omsorgsfullt översatt av Anna Barsotti, utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns läroprocesser - och ateljéns och ateljeristans roll för de banbrytande förskolorna i Reggio Emilia. Inte minst den smått legendariska ateljén på förskolan Diana där hon själv arbetat under så många år. Vea Vecchi bjuder på många inspirerande minnen, samtal, reflektioner och vackra exempel - och som Gunilla Dahlberg och Peter Moss skriver i sin inledning: "en passion för forskningsstrategierna i barns tänkande och för att arbeta vid deras sida för att bygga rikare och mer fullständig kunskap".
    575:-

Förundran Föreläsning Matilda Rue Birgitta Kennedy Matilda Landby Liten Puff

DIGITAL FÖRELÄSNING: ATT VÄRDESÄTTA DE SMÅ STEGEN – MIKROMOTSTÅND OCH SYSTEMATISKT UTVECKLINGSARBETE, 17 OKTOBER

En föreläsning om hur förundran, berättelser, medmänsklighet och hundraspråklighet blir nya reflektionsverktyg för en mer meningsfull förskola i Rosengård, Malmö. Med: Matilda Rue, Maria Landby och Birgitta Kennedy.

Helsingborg Kristallens Förskola Liten Puff (1)

NÄR BARNS TANKAR OCH IDÉER BLIR VERKLIGHET, 23 OKTOBER

Att arbeta för en demokratisk värld där barnen är de viktigaste aktörerna och är delaktiga i att forma sin stad. Här får vi två berättelser från Kristallens förskola i Helsingborg om två olika projekt med en gemensam projektrubrik ”En hoppfull och hållbar framtid”.

Barngrupp Forskolan Trollet Relation Med Trad Liten Puff

EN RESA UNDER BARKEN ÄNDA UPP TILL SKATBOET – REGGIO EMILIA-INSPIRERAT ARBETE MED 2-ÅRINGAR, 5 NOVEMBER 2024

Ta del av ett projekt där en grupp tvååringar på förskolan Trollet i Kalmar under ett års tid byggde relationer till träd genom ett lekfullt arbetssätt med många olika uttryck.