Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg.

> SE VÅRT PROGRAMUTBUD

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • En bok om förvandling Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”. ”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    155,66:-
  • Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolor Författare: Istituzione i kommunen Reggio Emilia Svenska | Utgiven 2012 Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera. Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).
    60:-
  • Digitalt meningsskapande i förskolan Författare: Erika Kyrk Seger (redaktör) Svenska | Häftad | Utgiven 2020 I antologin Digitalt meningsskapande i förskolan delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter av digitalt meningsskapande i förskolan (där många av dem också är verksamma i Reggio Emilia-inspirerade förskolor). Här handlar det egentligen inte om tekniken – i alla fall inte i form av enkla digitala tips, appar eller andra quick fix som många vill sälja på föräldrar och förskolor idag – utan om hur, när och varför (de didaktiska frågorna) som digitala verktyg verkligen kan fördjupa lärandet i förskolan. Författarnas olika praktik- och forskarerfarenheter kring hur man kan arbeta reflekterande, meningsskapande och lärande med digitala verktyg tillsammans med förskolebarn, men också med kollegor, familj och samhälle gör denna antologi till en viktig bok. Dessutom med längre livslängd än många digitala verktyg har.
    390:-
  • Material och materialitet Författare: Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2021 Gunilla Esséns och Leicy Olsborn Björbys bok Material och materialitet är (liksom deras tidigare böcker Systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer och Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans) en handfast och praktiknära bok, rik på konkreta exempel och förslag på hur man kan pröva och gå vidare i egna utforskandet. Material och materialitet tar bland annat upp sådant som: Vilka material och sammanhang har de yngsta barnen i förskolan rätt att möta och utforska? Hur kan progressionen i det fortsatta arbetet se ut? Boken är också rik på ämneskunskap och materialkunskap, som författarna tar upp utifrån de tre hållbarhetsperspektiven: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Till boken finns också en studiehandledning (digital) för nedladdning.
    487:-
  • En skola som berör Författare: Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Denna bok berättar om hur man kan arbeta med Reggio Emilias pedagogiska filosofi även i grundskolan, utifrån de erfarenheter som lärare och skolor som medverkade i Reggio Emilia Institutets treåriga skolprojekt gjorde. Boken tar också upp frågor om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation, mm. Redaktörer Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell
    504:-
  • Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan Författare: Redaktörer: Per Dahlbeck och Ingrid Bogren Svenska | Häftad | Utgiven 2020 Denna bok utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? Förutom redaktörerna, som har stor erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete inom Malmö stads förskolor och här belyser några teorier i relation till begreppet estetik, medverkar Suzanne Osten, teater- och filmregissör; Pontus Sjöberg, teaterutbildad barnskötare som även drivit fri teatergrupp; Josefin Snygg, konstnär, förskollärare och ateljerista; Pål Spendrup, förskollärare med master i pedagogik, samt Ellen Spens, som arbetar med scenkonst, med olika praktikexempel.
    429:-
  • Lek, lärande och lycka Författare: Monica Nilsson, Anna-Karin Grankvist, Elin Johansson, Jeanette Thure och Beth Ferholt Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Lek, lärande och lycka handlar framför allt om ett tvåårigt forskningsprojekt där författarna (forskare och pedagoger tillsammans) undersöker vad ett möte mellan lek och lekvärldar och utforskande och projektbaserat arbete på en Reggio Emilia-inspirerad förskola (som HallonEtt i Jönköping) kan leda till. Ett projekt som visar sig vara synnerligen utvecklande och berikande för såväl leken som utforskandet på denna förskola – men också för barnen och pedagogerna själva, och deras relation till och för varandra. Boken tar också upp internationella forskning om lek, problematiserar lekens ställning i förskolan idag och beskriver vad olika former av lek innebär.
    310:-

Rör I Putsad Fasad Blir Rolig Gubbe Med Rullögon

DIGITAL FÖRELÄSNING: TA SPRÅNGET UTANFÖR RAMARNA – ATT FRÄMJA KREATIVITET I FÖRSKOLAN, 27 NOVEMBER

Kreativitet är en viktig kompetens som inte bara berikar barnens liv, utan också främjar deras kognitiva, kommunikativa, sociala och emotionella utveckling. Utforska kreativitetens roll i förskolan tillsammans med ateljerista Leicy Olsborn Björby.

Pedagogisk Dokumentation Som Soker Kommunikation Liten Puff

ATELJÉN: PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM SÖKER KOMMUNIKATION, 27 NOVEMBER

Heldagskurs i grafisk design för pedagoger. Inkluderar introduktion i visuell kommunikation och i hur du på olika sätt kan tydliggöra det du vill förmedla i pedagogiska dokumentationer, särskilt i hur du kan bygga en dokumentation på en vägg och hur du kan skapa berättelser i presentationer. Med: Karin Gandini

Anna Gjerde Natalie Jensen

DIGITAL FÖRELÄSNING: "DET ÄR G:ET SOM GÖR MANETEN MAGNETISK", 3 DECEMBER

Vilka utmaningar och möjligheter står vi inför när vi vill ge barnen möjlighet att utveckla språklig kompetens i meningsfulla sammanhang? Hösten 2022 anställdes sex språkutvecklare i Nynäshamn i syfte att utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: SKUA, på de kommunala förskolorna. I den här föreläsningen problematiseras hur vi kan förstå SKUA i relation till den Reggio Emilia-inspirerade, projekterande undervisningsform som kommunen sedan tidigare tagit ställning för.