Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Välkommen till mötesplatsen för Reggio Emilia-inspiration i Sverige. För dig som vill veta mer om vilka vi är och vad vi gör.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Om ögat fick makt Författare: Karin Wallin Svenska | Häftad | Utgiven 1986 En fördjupad presentation av verksamheten på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia, i sin praktik och i teoretiska resonemang. Många exempel på korta och längre projektarbetet. Boken publicerades i samband med den andra utställningen på Modern Museet 1986.
    216:-
  • Om värden och omvärlden Författare: Marie-Anne Colliander, Lena Stråhle och Christina Wehner-Godée Svenska | Häftad | Utgiven 2010 I denna berikande antologi - och vänbok till professor Gunilla Dahlberg - fångas mötet mellan den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia och den svenska förskolepedagogiken, ett möte för vilket just Gunilla Dahlberg varit en så viktig drivande kraft. De många författarna kommer från såväl Sverige som Italien, England och USA och i denna antologi ryms både forskare och praktiker vilka tar med oss läsare på en pedagogisk inspirationsresa fylld av såväl historik som framtidstro.
    353:-
  • Ge litet luft till en kompis Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2012 Denna bok berättar om ett treårigt luftprojekt på Tvättbjörnens förskola i Trångsund där barnen får utforska fysik och aerodynamik. Åsa Hedberg, ateljerista och bildkonstnär, bjuder på en lärorik resa i ord och bild, i en projekterande praktik där forskaren Liselott Mariett Olssons analyserande inledning ger en bra teoretisk grund. "En av de många viktiga saker det berättas om i den här boken insisterar just på detta: vikten av att verkligen ta barns frågor på allvar. Barns frågor är alltid mycket större, lekfullare och allvarligare än vi tror. Likaså barns ambitioner och vilja till lärande”, skriver Liselott Mariett Olsson i förordet till denna bok som ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun. Åsa Hedberg har skrivit ytterligare en bok ”En bok om förvandling – Förskolebarn utforskar evolutionsläran” om ett annat projekt på Trångsunds förskolor, vilken också ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    200:-
  • Bagarmossen och världen Författare: Författare: Del ur projektet ”Barnens tankar syns i Bagarmossen 2015-2017”, samt Karin Furness (text) och Christina Dackeus (bild) Svenska, engelska, spanska, arabiska, portugisiska och persiska | Spiralbunden| Utgiven 2019
    180:-
  • Formulera - Bild och projekt i förskolan Författare: Karin Furness Svenska | Häftad | Utgiven 2017
    372:-
  • Återbruk som kreativ kraft Författare: Nina Odegard Svenska | Häftad | Utgiven 2015 I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat. Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
    283:-
  • Att göra lärande synligt Författare: Project Zero och Reggio Children Svenska | Häftad | Utgiven 2001 Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande utökas och förstärkas? Kan en grupp konstruera sitt eget sätt att lära? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? I vilken utsträckning kan en tillfälligt sammansatt grupp vara en lärande grupp? Detta är några av de frågor som undersöks i det forskningsprojekt som Project Zero vid Harvard Graduate School of Education och Reggio Children genomförde tillsammans. Boken fokuserar på individuella strategier för lärande och mynnar ut i hypotesen att dokumentation kan stödja såväl individuellt lärande som lärande i grupp genom att skapa samband mellan dem. En bok för lärare, forskare, föräldrar och alla som är intresserade av att få veta mer om hur barn (och därmed vi alla) lär i grupp.
    381:-

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Reggio Emilia Institutet skräddarsyr utbildningar för förskolor, skolor, stadsdelar och hela kommuner. Mer info här.

GRATIS DIGITAL FÖRELÄSNING

Vi bjuder på en kort digital föreläsning – ett samtal mellan konsulterna Leicy Olsborn Björby, ateljerista, och Anna Söderström Ahrborn, pedagogista. Här kan ni se filmen om 20 minuter.

DIGITALT MENINGSSKAPANDE

"När det omöjliga blir möjligt". Om barn som utforskar i sin vardag, där digitala verktyg används likt hundraspråkliga material och verktyg. Den digitala föreläsningen med Emma Lewis genomförs den 15 februari.