Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Bordercrossing Författare: Istituzione – Kommunen Reggio Emilias förskolor och Reggio Children Svenska | Häftad | Utgiven 2019 För alla som så länge har längtat efter att kunna se utställningen. Tills dess finns dock en möjlighet att ta del av den i denna katalog – i storformat – som berättar om utställningen "Bordercrossing – Möten med levande subjekt/Digitala landskap", som samlar och ställer ut projekt som förverkligats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Projekten beskriver hur barn idag har närmat sig, sett och undersökt naturen, genom varseblivningar, teorier och handlingar och genom förbindelser mellan analoga och digitala verktyg. Denna bildrika katalog (översatt från italienska) rymmer utställningsvepornas innehåll (såväl texter som bilder) i Bordercrossing som nu turnerar i svenska kommuner genom Reggio Emilia Institutet. I denna katalog medverkar också bland andra Paola Cagliari, ordförande för Istituzione – Reggio Emilias förskolor, med ett kapitel om forskningsanteckningar och Isabella Meninno, ateljerista, om tankarna bakom utställningen.
    368:-
  • Spindelblomman Författare: Christina Dackéus och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2010
    226:-
  • Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna Författare: Istituzione i kommunen Reggio Emilia Svenska | Utgiven 2017 Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna (det italienska originalet) är skriven för att ge föräldrar i staden Reggio Emilia information om förskolornas organisation på alla plan, både i sin helhet, men också i dess beståndsdelar som exempelvis det pedagogiska projektet; hur antagningen av barnen går till, vilka kvalitetsvillkor som finns, vilken delaktighet man har rätt till som familj, samt hur man tänker kring barnens hälsa och välbefinnande. Den ger därmed (om än på en strikt prosa) även svenska läsare en synnerligen gedigen introduktion till hur de kommunala förskolorna i Reggio Emilia är organiserade och hur de och staden förhåller sig till varandra, samt hur de arbetar – med utvärdering, verktyg och begrepp. Denna skrift är också ett utmärkt komplement till den tidigare utgivna ”Arbetsinriktning för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia”, vilken fungerar som deras kommunala läroplan.
    104:-
  • Mediepedagogik på barnens villkor Författare: Ulla-Karin Lundgren Öhman (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Digitala verktyg har nu intagit såväl förskolans som förskoleklassernas praktik. Men hur är det med det pedagogiska förhållningssättet – och hur får man till en bra pedagogik med digitala verktyg? En bok kan förstås inte lösa allt, men med ”Mediepolitik på barnens villkor” kan man få både rejält med inspiration och en bra grund för hur man kan arbeta med barns delaktighet, lärande och meningsskapande i en digital kontext. Boken är en antologi där såväl redaktören Ulla-Karin Lundgren Öhman som hennes många medförfattare delar med sig av såväl praktiska tips som teoretiska infallsvinklar.
    330:-
  • Kreativa lärprocesser – estetik och undervisning i förskolan Författare: Karin Alnervik & Sara Hvit Lindstrand (red.) Svenska | Häftad | Utgiven 2020
    315:-
  • Pedagogisk miljö i tanke och handling Författare: Linda Linder (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2016 Detta är första upplagan av Pedagogisk miljö i tanke och handling (Lärarförlaget) vilken därför säljs till rabatterat pris här (den nya något utökade versionen har inte REI). Linda Linder (red) och hennes medförfattare skriver i denna antologi om vilken stor betydelse miljö och material har för hur vi kan agera, lära, skapa och tänka i och om pedagogiska rum (såväl inne som ute). I tretton inspirerande kapitel berättar de tjugo författarna – i både text och med rikt bildmaterial – ¬om hur man kan arbeta med en förskolas miljö och material för att försöka få till miljön som en tredje pedagog, vid sidan om pedagogerna och barnen. ”Vi behöver vässa blicken och titta noggrant på de ’banala’ ödmjuka tjänare som är med och sätter agendan för våra praktiker”, skriver till exempel forskaren Karin Hultman i sitt inledningskapitel, vilket denna bok säkert kan hjälpa till med.
    200:-
  • Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolor Författare: Istituzione i kommunen Reggio Emilia Svenska | Utgiven 2012 Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera. Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).
    57:-

maria   liten puff ny.jpg

WORKSHOP TECKNA OCH MÅLA

17 april i vår ateljé, en eftermiddag med ateljeristan Maria Kozlowska med experiment med olika verktyg och tekniker av teckning och måleri. Praktiskt arbete varvas med exempel från förskolor. Inspiration, utmaning och verktyg som berikar barnens vardag på förskolan.

Gunilla Essen Och Leicy Olsborn Bjorby

ATT UTVECKLAS OCH LÄRA TILLSAMMANS – MED PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM FÖRHÅLLNINGSSÄTT, 23 APRIL 2024

En föreläsning om hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation i förskola och skola för att utveckla verksamheten tillsammans med barn och elever. Ett undersökande om hur pedagogisk dokumentation kan bli till en ”kollega” som är svår att vara utan, när nyfikenheten blir till en stark drivkraft och dokumentationen blir till både ett verktyg och ett förhållningssätt.

Pedagogisk Dokumentation Karin Gandini

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM SÖKER KOMMUNIKATION, 28 MAJ

Föreläsningskväll som ger en introduktion i visuell kommunikation och i hur du på olika sätt kan tydliggöra det du vill förmedla i pedagogiska dokumentationer. Med Karin Gandini, grafisk formgivare, idéutvecklare och kreativ ledare.