Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Välkommen till mötesplatsen för Reggio Emilia-inspiration i Sverige. För dig som vill veta mer om vilka vi är och vad vi gör.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • En spagettiröra av röster Författare: Harold Göthson och Birgitta Kennedy Svenska | Häftad | Utgiven 2015 I En spagettiröra av röster – Om en förskolas förändringsarbete berättar Birgitta Kennedy (Trollets pedagogista under många år) och Harold Göthson (Trollets pedagogiska organisationskonsult) om en kommunal och Reggio Emilia-inspirerad förskolas utvecklingsarbete under tre decennier. Boken rymmer såväl konkreta berättelser om olika projekt och Trollets vardag som författarnas reflektioner kring det. Boken sätter också in Trollet i en historisk kontext om förskolans utveckling i Sverige och för också en diskussion om var förskolan står idag och vilka som är dess framtida utmaningar. Men framförallt visar den hur man på just Trollet arbetat för att försöka skapa den lärande, demokratiska och kunskapsutvecklande mötesplats som man önskar att förskolan skall vara. Det här är en bok för såväl pedagoger och förskollärare som rektorer, förskolechefer, skolutvecklare och politiker – och studenter på lärarutbildningar och föräldrar.
    337:-
  • Lyssnandets pedagogik Författare: Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Boken handlar om etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Här beskrivs arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av exempel ut sin egen vardag delger Ann Åberg gruppens erfarenheter av förändringsarbete från praktikerns horisont. I konkreta exempel beskrivs hur pedagogisk dokumentation öppnar för ny förståelse av barn och deras väg till kunskap. Dåvarande lektor, nu professor vid Stockholms universitet, Hillevi Lenz Taguchi bidrar även med ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna. I denna rikt illustrerade bok vävs beskrivningarna av vardagsarbete samman med ett teoretiskt tänkande. Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen.
    357:-
  • En bok om förvandling Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”. ”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    156:-
  • En vindlande matematik Författare: Lena Bäckström Svenska | Häftad | Utgiven 2018 En vindlande matematik ”beskriver en del av matematikens bredd där den gränsar till bild, rörelse och arkitektur. Vi ställer oss frågan om vad matematik är och inte är”, just som bildläraren Karin Furness skriver om denna bok i sitt förord. En vindlande matematik är skriven av pedagogistan Lena Bäckström, i samarbete med de sju förskolor som ingår i hennes förskoleområde i Piteå kommun. Den handlar hur förskolorna i detta nätverk arbetar med matematiskt undersökande under flera terminer utifrån Bishops sex matematiska områden. Som teoretisk grund följer de Skolverkets moduler i matematiklyftet, som de gick med i våren 2014, men när det gäller praktiken förändrar och anpassar de sitt matematiska undersökande tillsammans med barnen. För som Lena Bäckström själv skriver: ”Med den här boken vill jag ge exempel på hur man kan utforska matematikens olika områden tillsammans med barnen.” Här finns flera sådana inspirerande exempel, särskilt när det gäller hur pedagoger kan arrangera olika material och förslag så att barnen får möjlighet att laborera och fördjupa sig i matematikens konstart.
    189:-
  • Hundra sätt att förundras Författare: Anna Barsotti, Gunilla Dahlberg, Harold Göthson, Tove Jonstoij (red.) Svenska | Häftad | Utgiven 2015
    351:-
  • Återbruk som kreativ kraft Författare: Nina Odegard Svenska | Häftad | Utgiven 2015 I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat. Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
    184:-
  • Pedagogisk miljö i tanke och handling Författare: Linda Linder (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2016 I antologin Pedagogisk miljö i tanke och handling (Lärarförlaget) visar Linda Linder (red) och hennes medförfattare vilken stor betydelse miljö och material har för hur vi kan agera, lära, skapa och tänka i och om pedagogiska rum (såväl inne som ute). I tretton inspirerande kapitel berättar de tjugo författarna – i både text och med rikt bildmaterial – ¬om hur man kan arbeta med en förskolas miljö och material för att försöka få till miljön som en tredje pedagog, vid sidan om pedagogerna och barnen. ”Vi behöver vässa blicken och titta noggrant på de ’banala’ ödmjuka tjänare som är med och sätter agendan för våra praktiker”, skriver till exempel forskaren Karin Hultman i sitt inledningskapitel, vilket denna bok säkert kan hjälpa till med.
    267:-

UPPDRAGSUTBILDNING

Vi tror att fortbildning är det viktigaste verktyget i strävan mot en likvärdig förskola. Reggio Emilia Institutet skräddarsyr utbildningar för förskolor, skolor, stadsdelar och hela kommuner. Mer info här.

LEKFULLA BERÄTTELSER

I processboken bjuder förskolorna från Östersund återigen frikostigt med sig av sitt projekterande arbete under ett helt år. Denna gång är särskilt fokus på lek, lekfullhet och ateljékultur.

HÅLLBAR FRAMTID

Föreläsningen handlar om projektarbete med förskolans yngsta barn mellan ett och tre år utifrån projektet Hållbar framtid. Föreläser gör Marina Sjögren och Nina Wirblad. Genomförs digitalt den 21 april.