Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Ge litet luft till en kompis Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2012 Denna bok berättar om ett treårigt luftprojekt på Tvättbjörnens förskola i Trångsund där barnen får utforska fysik och aerodynamik. Åsa Hedberg, ateljerista och bildkonstnär, bjuder på en lärorik resa i ord och bild, i en projekterande praktik där forskaren Liselott Mariett Olssons analyserande inledning ger en bra teoretisk grund. "En av de många viktiga saker det berättas om i den här boken insisterar just på detta: vikten av att verkligen ta barns frågor på allvar. Barns frågor är alltid mycket större, lekfullare och allvarligare än vi tror. Likaså barns ambitioner och vilja till lärande”, skriver Liselott Mariett Olsson i förordet till denna bok som ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun. Åsa Hedberg har skrivit ytterligare en bok ”En bok om förvandling – Förskolebarn utforskar evolutionsläran” om ett annat projekt på Trångsunds förskolor, vilken också ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    189:-
  • En vindlande matematik Författare: Lena Bäckström Svenska | Häftad | Utgiven 2018 En vindlande matematik ”beskriver en del av matematikens bredd där den gränsar till bild, rörelse och arkitektur. Vi ställer oss frågan om vad matematik är och inte är”, just som bildläraren Karin Furness skriver om denna bok i sitt förord. En vindlande matematik är skriven av pedagogistan Lena Bäckström, i samarbete med de sju förskolor som ingår i hennes förskoleområde i Piteå kommun. Den handlar hur förskolorna i detta nätverk arbetar med matematiskt undersökande under flera terminer utifrån Bishops sex matematiska områden. Som teoretisk grund följer de Skolverkets moduler i matematiklyftet, som de gick med i våren 2014, men när det gäller praktiken förändrar och anpassar de sitt matematiska undersökande tillsammans med barnen. För som Lena Bäckström själv skriver: ”Med den här boken vill jag ge exempel på hur man kan utforska matematikens olika områden tillsammans med barnen.” Här finns flera sådana inspirerande exempel, särskilt när det gäller hur pedagoger kan arrangera olika material och förslag så att barnen får möjlighet att laborera och fördjupa sig i matematikens konstart.
    189:-
  • Rumstera mera Författare: Karin Brandt Weiss, Maria Kozlowska, Anna Wallström Corvalàn, Karin Furness, Christina Dackéus Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2019
    345:-
  • Tidsmaskin, spindelnät och streckkoder Författare: Christina Dackéus och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2007
    94:-
  • Rådjurets återfödelse till toner av mögelmusik Författare: Christina Dackéus och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2008
    170:-
  • Lyssnandets pedagogik Författare: Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Boken handlar om etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Här beskrivs arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av exempel ut sin egen vardag delger Ann Åberg gruppens erfarenheter av förändringsarbete från praktikerns horisont. I konkreta exempel beskrivs hur pedagogisk dokumentation öppnar för ny förståelse av barn och deras väg till kunskap. Dåvarande lektor, nu professor vid Stockholms universitet, Hillevi Lenz Taguchi bidrar även med ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna. I denna rikt illustrerade bok vävs beskrivningarna av vardagsarbete samman med ett teoretiskt tänkande. Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen.
    471:-
  • Pedagogisk miljö i tanke och handling Författare: Linda Linder (red) Svenska | Häftad | Utgiven 2016 Detta är första upplagan av Pedagogisk miljö i tanke och handling (Lärarförlaget) vilken därför säljs till rabatterat pris här (den nya något utökade versionen har inte REI). Linda Linder (red) och hennes medförfattare skriver i denna antologi om vilken stor betydelse miljö och material har för hur vi kan agera, lära, skapa och tänka i och om pedagogiska rum (såväl inne som ute). I tretton inspirerande kapitel berättar de tjugo författarna – i både text och med rikt bildmaterial – ¬om hur man kan arbeta med en förskolas miljö och material för att försöka få till miljön som en tredje pedagog, vid sidan om pedagogerna och barnen. ”Vi behöver vässa blicken och titta noggrant på de ’banala’ ödmjuka tjänare som är med och sätter agendan för våra praktiker”, skriver till exempel forskaren Karin Hultman i sitt inledningskapitel, vilket denna bok säkert kan hjälpa till med.
    200:-

Pedagogisk Dokumentation Karin Gandini

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM SÖKER KOMMUNIKATION, 28 MAJ

Föreläsningskväll som ger en introduktion i visuell kommunikation och i hur du på olika sätt kan tydliggöra det du vill förmedla i pedagogiska dokumentationer. Med Karin Gandini, grafisk formgivare, idéutvecklare och kreativ ledare.

workshop lera REIs ateljé.jpg

WORKSHOP: LÄR DIG MERA MED LERA, 3 OKTOBER

En eftermiddag med och om lera som ett material för att arbeta tredimensionellt i förskolan. I denna workshop ingår praktiskt arbete med olika tekniker – ringla, kavla, tumma, skulptera, konstruera – men också materialkännedom och skötsel av leran. Eget arbete varvas med exempel från förskolor som inspiration och utmaning, och om hur en lerhörna på förskolan kan se ut och vad som ska finnas där.

TEXTIL I FÖRSKOLAN, WORKSHOP, Liten puff

WORKSHOP: TEXTIL I FÖRSKOLAN – EXPERIMENTERA, BRODERA OCH KONSTRUERA, 14-15 OKTOBER

En två dagars workshop i Reggio Emilia Institutets ateljé, med praktiskt arbete i olika textila tekniker för förskolans samtliga åldersgrupper.