Vi har förändrat vardagen för många barn i Sverige
Birgitta Kennedy, Sonja Lundmark och Lovisa Sköldefors berättar om Reggio Emilia Institutets arbete och praktikprojekt som förändrat barns vardag i Sverige.
Birgitta Kennedy, Sonja Lundmark och Lovisa Sköldefors berättar om Reggio Emilia Institutets arbete och praktikprojekt som förändrat barns vardag i Sverige.
Ur innehållet: Reggio Emilia Institutets nya och gamla styrelseledamöter berättar om vad de "brinner för" – Konstnären Ruben Wätte berättar om den kreativa vildmark för andra värden och andra världar som han skapade tillsammans med barn och ungdomar och deras familjer under några sommardagar i föro...
Ur innehållet: Pedagogistor/förskolechefer om Sommarsymposiet – Bildreportage om Reggio Emilia Institutets Veckoseminarium i Reggio Emilia, av fotografen Elsa Gregersdotter – "Planetskötarna på Kungsholmen", ett reportage om hur förskolorna i St Görans förskoleområde på Kungsholmen i Stockholm arbe...
Temablock om barns rättigheter. Ur innehållet: Tre kommuners förskolansvariga om hur de ordnar utbildning för nyanlända asylsökande barn och ungdomar – Hynek Pallas, som just kommit med boken "Oanpassbara medborgare – Historien om de tjeckiska romerna" skriver om romernas kamp i Tjeckien idag för ...
Ur innehållet: Tre pedagoger om vad som är viktigast för dem i pedagogistans arbete – Reportage om Berättarministeriets arbete – Design för delaktigt lärande i skolan, Modern Barndom på skolturné till tre skolor i Skåne (Backaskolan i Lund, Backaskolan i Malmö och Annelundskolan i Kävlinge) vilka v...
Norsk Reggio Emilia Netverk varnar för masskartläggning och snäva utbildningsprogram som riskerar barnets roll som subjekt och ett kontextuellt lärande.
Françoise Dubois och Sara Bruun hedras med 2015 års Loris Malaguzzipris för att ha utvecklat en demokratisk kultur och kooperativt lärande i skolan.
En projektberättelse om barns möten med ojämlikhet, solidaritet och vikten av att skapa förståelse och empati i förskolan.
Carin Söderlind och Anita Tamang rapporterar från Malagiri om hur skolbygget återhämtar sig efter jordbävningarna och hur barn, familjer och byn påverkas.
Barn och pedagoger i Viksjö samarbetar med studenter från Japan, lär sig kulturmöten, japanska fraser och om Reggio Emilia-inspirerat projektarbete.