Sätt örat mot marken
Barns röster tar plats i ljudutställning
2022-12-06
På en lina som leder oss in i Konsthall Cs utställningslokal hänger en rad stora frågetecken. Fyra gröna skyltar med citat som “Att bli tillsagd att jag inte får gå på toaletten utan vänta fast jag behöver gå direkt” står utplacerade likt en cirkel och längs ena väggen löper en brun panel skapad av jord. De synliga utställningsdelarna är få, men om du lägger örat mot jordpanelen hörs barnens röster i en strid och intensiv ström. I fokus står frågan VARFÖR?
Sedan cirka tio år tillbaka genomförs varje år ”Konst i förskolan”, ett trepartssamarbete mellan Konsthall C i Hökarängen, Farsta stadsdelsförvaltning och en inbjuden konstnär. Förra året hette utställningen “Monster älskar fladdermöss”, konstnären Monster Chetwynd och utställningslokalen var fylld till bredden med 500 fladdermöss skapade av Farstas femåringar. Effekten var maffig och årets avskalade utställning Varför? (Sätt örat mot marken och berätta vad du hör) är en stark kontrast. Årets konstnär heter Gabo Camnitzer och utställningen är huvudsakligen en ljudutställning.
– Det har varit det en otrolig intellektuell process och stort arbete som barnen har genomfört. Det har överraskat oss alla som har jobbat med det här projektet, berättar Konsthall Cs verksamhetsledare Erik Annerborn.
Gabo Camnitzer har länge arbetat med konst och barn på olika sätt i sin konstpraktik. En av de stora frågorna i utställningen har varit hur man kan prata med barn om orättvisor. Som utgångspunkt använde han den tyska sagan Warum? (Hermynia Zur Mühlen, 1922), som handlar om det nyfikna föräldralösa barnet Paul. Paul kan inte låta bli att fråga varför vissa saker är som de är i världen – men alla han möter avfärdar hans frågor…
Precis som tidigare år är utställningen frukten av ett längre projekt, vars syfte – utöver att barnen får ta plats i konstens rum, inte bara som besökare utan som konstnärer, i en av Sveriges största utställningar för förskolan – är att ge stadsdelens förskolepedagoger nya verktyg för att jobba med konst med barnen. Tidigt under hösten genomfördes en kompetensutvecklingsdag för pedagogerna på Konsthall C tillsammans med konstnären och projektets två konstpedagoger Birgitta Adolfsson och Malin Dahlberg.
– Gabo hade en väldigt öppen tanke om att utforska tillsammans, berättar Malin Dahlberg. Han lät pedagogerna vara med om det som barnen sedan skulle vara med om. Vi läste sagan tillsammans och diskuterade orättvisor med dem.
– Det har varit en ständigt pågående process, där inget egentligen varit riktigt spikat, fyller Birgitta Adolfsson i. Det har varit organiskt – vilket har gjort det väldigt spännande.