Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Sommarsymposium, 11–13 juni 2025

– Språk i förskolan

5990 sek

Exkl. moms

Lägg i kundvagn

"Ett barn har hundra språk." Så inleds dikten av Loris Malaguzzi, förgrundsgestalt inom den pedagogiska inriktning som inspireras av förskolorna i Reggio Emilia.

I dikten omfattar de hundra språken inte bara språk utan även kommunikation, lärande och handlingar i vidare bemärkelse. Ordet språk har i dikten en närmast symbolisk innebörd där det underliggande budskapet är att förskolans uppgift är att se till att barns alla förmågor (’språk’) får blomma ut och inte snävas in av krav som premierar intellekt framför känsla och handling. Begreppet språk används som en metafor för barns potentiella bredd av möjliga sätt att kommunicera, lära och agera.

En lika bred, men kanske inte lika poetisk, beskrivning av språk finns i förskolans läroplan. I avsnittet om kommunikation och skapande deklareras att språk, lärande och identitet hänger nära samman. Förskolan ska ge barn förutsättningar att kunna tänka, lära, kommunicera och samarbeta, förmågor som behövs för att vara delaktig i samhället.

Vår språkliga förmåga gör att vi kan utbyta och överföra kunskap, uttrycka åsikter, önskningar och känslor, skapa gemensamma visioner och bygga vidare på tidigare generationers kunskap. Och det är pedagogernas språk som är det allra viktigaste för barns språkliga och kommunikativa utveckling i förskolan.

Språk har alltid varit centralt i förskolans uppdrag. Återkommande har pedagoger, föräldrar och politiker uppmärksammat och kraftsamlat för att stärka barns språkutveckling.

I år är Språk i förskolan också temat för Sommarsymposiet. Vad är egentligen språk och hur går språkutveckling till? Hur kan förskolan arbeta med barns språk? Vilken betydelse har pedagogernas språk? Och varför är det så viktigt med språk? Hur kan Reggio Emilia inspirerat arbete bidra till språkutveckling?

➔ Ta del av hela programmet här.

Sommarsymposium 2025 Illustration Karin Gandini

Föreläsare Forskare, pedagoger, samhällsdebattörer, författare, med flera. Se förteckning över föreläsare nedan.

Ort: Stockholm

Datum: 11–13 juni 2025

Tid: 08.00-17.00

Ingår i priset: Lunch

Föreläsare vid årets sommarsymposium

➔ Ta del av fullständigt program här

Moderatorer: Greger Rösnes och Lena Aronsson

Prof. Dr. Sabine Lingenauber
Professor i inkluderande förskolepedagogik, Hochschule Fulda, Tyskland.

Dr. Janina von Niebelschütz
Hochschule Fulda, Tyskland.

Signe Tonér
Universitetslektor i lingvistik, Stockholms universitet.

Lena Aronsson
Universitetslektor i förskoledidaktik, Stockholms universitet.

Martin Gråfors
Pedagogisk samordnare verksamhetsområde förskola, Botkyrka.

Per Dahlbeck
Universitetsadjunkt, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet. Utvecklingssekreterare, Pedagogisk Inspiration i Malmö stad.

Sofia Hedin
Förskollärare och pedagogista i Linköping, styrelseledamot Reggio Emilia Institutet.

Maria Hylberg
Doktorand vid institutionen för barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet.

Åsa Harge
Skolchef förskola i Haninge kommun.

Tobias Kindblom
Förskolestrateg i Haninge kommun.

Anna Söderström Ahrborn
Pedagogista i Västerås, ordförande Reggio Emilia Institutet.

Leicy Olsborn Björby
Konstnär och ateljerista i Västerås, styrelseledamot Reggio Emilia Institutet.

Leif Hejdenberg
Pedagogisk ledare, Pathos Performance AB i samarbete med Hermods AB.

Reggio Children
Reggio Emilia, Italien.

Ta del av hela programmet

Sommarsymposiet är en mötesplats för pedagoger och forskare som arbetar i dialog med Reggio Emilia och andra intresserade. 

Just nu arbetar vi med att sätta ihop programmet för 2025 års sommarsymposium. Vi kommer att uppdatera den här sidan löpande i takt med att programmet växer.