Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2020-10-26
I detta nummer av Modern Barndom – som utökats med fyra sidor – delar praktiken frikostigt med sig av sin vardag. Både av den ”nya” vardag som pandemin lett till, med berättelser från Sverige men också från Norge, Irland och Sydafrika. Men också av annat spännande projekterande och ateljéarbete.
Panelen
Vilka är er största utmaningarna i höst och vinter? På det svarar Ingela Åström, ateljerista i Luleå, Camilla Karlsson, pedagogista i Falkenbergs kommun och Birgitta Kennedy, pedagogisk ledare i Malmö.
När naturvetenskapliga fenomen blir lekkamrater
Ett hållbar framtid-projekt fyllt av kemi och fysik, men också ett projekt om barns vardagliga förbindelser i staden – och om påhittighet och lekfullhet! Pedagogistan Lena Bäckström skriver om ett projekt på förskolan Trädgården i Piteå, vilket också engagerar forskaren Sofie Areljung.
Coronapandemin och förskolan
Hur påverkar covid19 barnens utforskande, skapande, lärande och relationer i förskolor och skolor, men också personalen och familjerna? Många har hörsammat Modern Barndoms efterlysning och några berättelser har vi redan publicerat på hemsidan. Här kommer nu fler – även på hemsidan – från olika håll i Sverige, men också från Norge, Irland och Sydafrika.
Ateljén som språkverkstad
Andrei Khotimtchenko, ateljerista på Granens förskola i Botkyrka, lyfter fram axplock och blandar essenser som kan vara kännetecken på att en ateljé har blivit en språkverkstad.
Reggio Runt
Pedagogen
Fatmire Ardolic, barnskötare på förskolan Paletten i Växjö
Pedagogisk dokumentation
Hållbarhet har många dimensioner, det visar projekterandet hos Förskolan Friarelyckan 53 i Kärra, Göteborg, som här bidrar med en dokumentation om ”Magiska färgpennor”.
Synpunkten
Anna Söderström Ahrborn, internationell koordinator Reggio Emilia Institutet
Signerat
Emma Wennerström, Barnrättsbyrån