Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2015-02-12
Med sin nya barnteaterföreställning Barbie-Nils och Pistolproblemet, efter norska författaren Kari Tinnens bok, bjuder Stockholmsbaserade men också rikligt turnerande Teater Barbara på ett spännande, vackert och angeläget drama för barn i åldern 4-7 år. Barbie-Nils och pistolproblemet handlar om ett barns möjligheter att få vara sig själv, oavsett vad andra tycker, och om modet och viljan som krävs för att klara det, även av omgivningen.
Pojken Nils, i skådespelaren Johan Ehns fina gestaltning, har en självklarhet i sig själv men också i sitt möte med omgivningen, inte minst med pappan (som Anders Jansson fyller med nerv och närvaro) men också med andra ”besökare” och med berättelsen, scenrummet och publiken.
Dramats dilemma, som egentligen är fler än bara ett (historien handlar alltså inte ”bara” om genus) blir med Nils och pappans samspel till ett både konstnärligt och existentiellt berörande skådespel. Berättelsen om den lilla pojken som vill ha en Barbiedocka, inte den pistol som pappa och omgivningen vill pracka på honom, handlar till stor del om makt (vuxna gentemot barn, manligt gentemot kvinnligt ...), men också om identitet (vem får vi egentligen utrymme att vara) normer, grupptryck och rädslor (att både våga bryta men också att överhuvudtaget klara av att se vilka normer som råder runt omkring oss).
”Vi spränger gränser och raserar fördomar. Teater ska vara underhållande, upprörande, utmanande, lärorikt och tankeväckande”, skriver teater Barbara på sin hemsida, och att de vill ”göra teater för alla sinnen, för ögon, öron, hjärta, mage, intellekt och skrattmuskler”. Det märks i denna, deras senaste, uppsättning, men också i tidigare förställningar som FROSSA – en brännhet klimatfars, som de fortfarande också turnerar runt med.
Text: Maria Herngren
Foto: José Figueroa
På senare tid har Modern Barndom bland annat undersökt vilken bild av barnet som konsten förmedlar idag. Olika kulturskribenter har undersökt bilden av barnet i filmen (Maria Herngren, nr 3/13), i spelvärlden (Daniel Goldberg, nr 4/13), i bildkonsten (Anders Rydell, nr 1/14), i litteraturen (Karin Nykvist, nr 2/14), i scenkonsten (Margareta Sörenson, nr 4/4), i arkitekturen och stadsplaneringen (Anna Lenninger, nr 1/15).
I nästa nummer, 2/15 (17 april 2015), möter Modern Barndom författaren Beatrice Alemagna för ett samtal om berättelser, bilder, böcker, läsande och kreativitet.