Modern Barndom nr 2 2009, 100 språk för nya språk
Svenska | Utgiven 2009
Temanummer om olikheter som en tillgång. Ur innehållet: Om skolans viktigaste uppgift i ett mångkulturellt samhälle – Babels torn eller prunkande trädgård? Om hur man tar vara på, eller inte, barns olikheter (som att har olika modersmål) på förskolor idag, Modern Barndom besöker tre förskolor i de två Stockholmsförorterna Flemingsberg, Hallonbergen och Södertäljeförorten Hovsjö – Nya språk nya broar, forskaren Kristina Westlund om hur innehåll och metod samverkar i REI:s interkulturalitetsprojekt – Ylva Hofvander Trulsond, doktorand i musikpedagogik, om musik som ett universellt och ickestigmatiserande språk – Ivana Soncini, psykolog i Reggio Emilia, om barn med särskilda rättigheter och att alla barn är en resurs – Pedagogenporträtt av Lailah Sadeh på förskolan Fölet i Rosengård i Malmö – I detta vida land, intervju med författaren Gunilla Lundberg om bland annat hennes nya bok med sånger och ramsor på våra fem minoritetsspråk – Dokumentation om Trädet, om Vygotskijs teori i praktiken, på förskolan Skogen i Hammarby förskolor – Harold Göthsom om Vad lyssnar vi efter i våra dokumentationer? – Regissören och dramatikern Farnaz Arbabi om när skolan fungerar som bäst i signeratkrönikan.
Antal sidor: 32
Utgiven av: Reggio Emilia Institutet
Ansvarig utgivare: Harold Göthson
Redaktör: Maria Herngren
ISSN: 14000733
Vikt: 152 g
OBS! Frakt tillkommer till priset och beräknas enligt Postens listor på destination och vikt