Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2023-01-26
Vilka avtryck kan Reggio Emilia Institutets uppdragsutbildningar göra i en verksamhet? Här har vi samlat några röster från samarbetspartners. Därtill presenteras de kommuner vi samarbetat med de senaste åren.
Sedan många år tillbaka har utbildningsförvaltningen i Haninge kommun utvecklat ett samarbete och ett partnerskap med Reggio Emilia Institutet. Samarbetet har bestått i utbildningar inom pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt, dialog- och processtöd i verksamhetsutveckling samt enskild handledning. Samarbetet har resulterat i att de kommunala förskolorna i Haninge tillsammans utvecklat och formulerat gemensamma värden och ställningstaganden, en gemensam verksamhetsidé. Detta har skapat en tydlig riktning i hela organisationen. Det har i sin tur lett till att barnen och vårdnadshavarna möter en hög kvalitet i den pedagogiska verksamheten och en likvärdig förskola som sätter barnets rätt till en god utbildning i första rummet.
Henrik Lindh, utbildningsdirektör, Haninge kommun
Som rektor för tre Reggio Emilia Inspirerade förskolor har Pedagogutbildningen, Workshop lera (Maria Kozlowska) samt föreläsning kring Projekt och pedagogisk dokumentation (Anna Söderström Ahrborn) varit värdefull. Alla arbetslag har även varit på Reggio Emilia-inspiration i praktiken. Förskolornas projektarbete har fördjupats, barnens lärprocesser blivit tydligare och kreativiteten har ökat. Kompetensutvecklingen blir meningsfull och gör att pedagogerna tydligt ser den röda tråden i utbildningen.
Helena Lindkvist, rektor YD 1 - Borgen, Trädgården, Karossen, Katrineholm
Det vi fått till oss på utbildningarna har hjälpt oss att fördjupa vårt arbete med barnen. Vi har varit inspirerade under lång tid efter själva utbildningen och avtrycken har blivit varaktiga. Innehållet har alltid känts anpassat efter just våra behov och vi har också varit aktiva i själva genomförandet. De som håller i utbildningarna har alltid gjort det på ett mycket proffsigt och engagerat sätt. Ett konkret exempel är bland annat en workshopdag med Karin Furness kring naturstudier och lerateljé där våra hemvister och torget jobbar med lerateljéer där barnen får undersöka, gestalta och förundras av naturen.
Magnus Hammar, rektor Råda Mosse förskola, Lidköping
Borås, Bromma, Burlöv, Falkenberg, Gällivare, Göteborg, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Höör, Jönköping, Karlstad, Katrineholm, Knivsta, Lerum, Lidköping, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Nacka, Nynäshamn, Salem, Sigtuna, Skärholmen, Sollentuna, Stockholm, Sundbyberg, Söderhamn, Södertälje, Tyresö, Uddevalla, Umeå, Upplands-Bro, Uppsala, Vaggeryd, Vilhelmina, Visby, Värmdö, Västervik, Västerås, Växjö, Älvsbyn, Ödeshög, Örebro, Östersund
Mo i Rana, Oslo, Ski, Steinkjer, Trondheim, Ås
Pargas, Raseborg
Fulda