Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2023-01-27
Många förskolor, och även allt fler skolor, arbetar Reggio Emilia-inspirerat i Sverige idag. Hur många de är och hur väl de lyckas finns det inga uppgifter om. Att arbeta Reggio Emilia-inspirerat handlar nämligen aldrig om en pedagogisk metod som går att mäta och certifiera utan om ett grundläggande förhållningssätt till barn och lärande, som kräver ständigt arbete och utveckling.
I Reggio Emilia säger de ofta till sina många besökare som är där på studiebesök, kurser och utbyte:
Åk nu hem och glöm oss och ta itu med det sammanhang kring barns rättigheter och förmågor som är ert eget.
Detta är något som många också gör, vilket medför att Reggio Emilia inspirerade förskolor – och skolor – i Sverige, men också på andra håll i världen kan se väldigt olika ut.
Finns det då inga gemensamma kännetecken hos de förskolor och skolor som kallar sig Reggio Emilia-inspirerade i Sverige idag?
Det finns det antagligen, men också en väldig blandning, från de som arbetat Reggio Emilia-inspirerat i decennier och förstått att det inte handlar om några ”metoder” och pedagogiska ”mirakelverktyg” utan om en grundläggande barnsyn och ett demokratiarbete som ständigt måste omprövas och utvecklas, till de som nyligen fått syn på några av de ”pedagogiska verktyg” som man använder i Reggio Emilia och som de vill pröva.