Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2023-01-27
Reggio Emilia Institutet är allt sedan 1993 en mötesplats för alla som vill undersöka och verka för barns och ungas möjligheter och rättigheter. Reggio Emilia institutet söker förbinda olika kompetenser och verksamheter utifrån idén om ett kooperativt lärande genom ett kollektivt experimenterande. Ett lärande i ständig rörelse, vilket bygger på ett utforskande och delaktighet i dialog, på såväl lokal, nationell som internationell nivå.
Sverige är det land i världen som har mest utbyte med förskolorna i Reggio Emilia. Reggio Emilia Institutet bildades redan 1993, efter de två stora utställningarna ”Ett barn har hundra språk” och ”Mer om de hundra språken” på Moderna Museet i Stockholm. Målet med ett institut var att stimulera till diskussion om pedagogiska frågor genom att försöka fördjupa kunskapen om den pedagogiska filosofin på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia och att inspirera svenska pedagoger till sådant arbete i den svenska förskoletraditionen. På uppmaning av Reggio Emilia Institutet bildades det också ett Sverigenätverk, för att många skulle kunna mötas och diskutera, något som nu vuxit vidare till många lokala och regionala nätverk. Reggio Emilia Institutets samarbete med pedagoger i skolans värld håller nu också på att utvecklas och fördjupas. Genom åren har institutets verksamhet växt betydligt, och består idag av både en förening och ett aktiebolag.
På uppmaning av Reggio Emilia Institutet bildades också tidigt i Institutets historia ett Sverigenätverk som skulle vara en mötesplats för diskussioner om Reggio Emilia-inspirationen. Det har nu vuxit till många lokala och regionala nätverk i Sverige och i Norden.
Reggio Emilia Institutet har sedan starten drivit stora praktikutvecklande projekt.
Det allra första, ”Pedagogik i en föränderlig omvärld” som startade 1993, var ett nära samarbete med Lärarhögskolan i Stockholm och Stockholmsstadsdelen Skarpnäck.
Sedan dess har Institutet drivit många fleråriga projekt, till exempel ”Det magiska språket” (vilket lett vidare till ett stort forskningsprojekt om barn och språk vid Stockholms universitet), ”Morgondagens förskola” (som särskilt ägnat sig åt miljöns betydelse), Interkulturalitetsprojektet (Institutets första samarbetsprojekt med Reggio Emilia och några svenska förskolor), samt flera skolprojekt (bland annat om hur skolans arbete ska kunna göras mer meningsskapande), Ljusprojektet (ett undersökande av det naturvetenskapliga fenomenet samt begreppet ljus) och ett fördjupningsförskoleprojekt (för att fördjupa förskolepraktiken utifrån den reviderade läroplanen och de hundra språken).
Under de senaste åren har Reggio Emilia Institutet bedrivit verksamhet på följande orter:
I Sverige: Alvesta, Angered, Bergsjön, Boden, Borås, Botkyrka, Bromma, Danderyd, Ekerö, Emmaboda, Falkenberg, Farsta, Finspång, Grums, Gävle, Göteborg, Halmstad, Hedemora, Helsingborg, Hjärup, Hudiksvall, Huddinge, Härnösand, Hässelby, Höganäs, Järfälla, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Kinna, Kiruna, Kista, Klippan, Kristianstad, Kristinehamn, Laholm, Lidingö, Lidköping, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Mariestad, Mark, Markaryd, Motala, Märsta, Mölndal, Nacka, Norberg, Norrköping, Norrtälje, Nynäshamn, Saltsjöbaden, Sigtuna, Sjöbo, Skövde, Solna, Staffanstorp, Stockholm, Strängnäs, Strömstad, Sundsvall, Säffle, Söderhamn, Södertälje, Tanum, Trångsund, Uddevalla, Umeå, Upplands Väsby, Uppsala, Ulricehamn, Varberg, Vaxholm, Vällingby, Västerås, Växjö, Åre, Åtvidaberg, Älvsjö, Ängelholm, Öckerö, Ödeshög, Örebro och Östersund
I Danmark: Lyngby och Søborg
I Norge: Aukra, Frosta, Hundvåg, Levanger, Lillehammer, Oslo, Porsgrunn, Skaun, Stavanger, Steinkjer, Stjørdal, Trondheim, Tøsnberg, Ås, Vikhammer
I Italien: Reggio Emilia