Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-01-24
Att skapa förtroendefulla relationer och ha god kommunikation med vårdnadshavarna är en viktig del av förskolans uppdrag – men det är också en svår del med många olika utmaningar. Gunilla Essén läser “Vårdnadshavare i förskolan – förtroendefulla relationer för professionellt samarbete”och upptäcker en bok om ett aktuellt ämne som bygger på såväl forskning som beprövad erfarenhet, och som rymmer många vardagsnära och igenkännbara situationer nära pedagogers vardag.
Att skapa förtroendefulla relationer och ha god kommunikation med vårdnadshavarna är en viktig del av förskolans uppdrag – men det är också en svår del med många olika utmaningar. I antologin Vårdnadshavare i förskolan – förtroendefulla relationer för professionellt samarbete (Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman, Lärarförlaget 2024) lyfter författarna bland annat fram vikten av ett respektfullt förhållningssätt. Därtill delar de med sig av sina och andras erfarenheter kring samarbete med vårdnadshavare, och i fokus står genomgående byggandet av förtroendeingivande relationer för barnens trivsel, utveckling och lärande.
Samtliga författare är i dag verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, men har också egen lång erfarenhet av att arbeta i förskolan i olika roller. Bokens innehåll bygger därför både på forskning och beprövad erfarenhet, och presenterar bland annat en historisk tillbakablick på hur tanken om samarbete har utvecklats och förändrats över tid. Boken har ett brett innehåll och rymmer många aktuella, vardagsnära och igenkännbara situationer som ligger nära läsarnas vardag. Dessutom finns flera konkreta exempel som ger underlag till samtal och reflektioner för att utveckla den egna praktiken.
Bland ämnena och exemplen ryms samtalets funktion för att bygga relationer, samarbete och inkludering genom ett projekterande arbetssätt, den pedagogiska dokumentationens betydelse och relationskompetens – en professionell förmåga att kunna knyta an, upprätthålla och utveckla relationer. Boken närmar sig också svårare frågor, som det komplexa uppdraget när kultur och språkbakgrund skiljer sig åt och förmågan hitta olika strategier för olika familjer genom att lyssna och tillmötesgå samtidigt som uppdraget värnas. I ett avslutande kapitel får läsarna ta del av olika studier som gjorts om vårdnadshavare i förskolan.
Varje kapitel också avslutas med kapitelförfattarens egna sammanfattande tankar samt ett flertal frågor för ytterligare fördjupning. Frågorna är direkt riktade till läsarna för att skapa reflektion kring den egna verksamheten.
Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna. Ibland måste vi hitta andra lösningar än våra vanliga rutiner, och här kan Vårdnadshavare i förskolan bistå. Det är en värdefull bok för arbetslag eller hela förskolor som tillsammans vill utveckla och fördjupa sin utbildning och det viktiga samarbetet med vårdnadshavarna.
Text: Gunilla Essén