Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-02-24
Hur påverkar världsläget förskolorna i USA? Möt Margie Cooper, ordförande för NAREA (North American Reggio Emilia Alliance), för ett samtal om en studieresa till Sverige, USA:s utbildningssystem och om vikten av att fokusera på demokrati – ett ämne hon menar inte bara är aktuellt utan ”av uppenbara anledningar” kritiskt.
Den här artikeln ingår i nummer 1/2025 av tidskriften Modern Barndom, Sveriges största tidskrift om Reggio Emilia-inspirerat arbete. Varje nummer är fullmatat med inspiration och viktiga perspektiv för dig som arbetar med eller intresserar dig för barn och utbildning.
– Trots att jag hört mycket om Sveriges Reggio Emilia-inspirerade arbete under åren, var jag inte beredd på hur imponerad jag skulle bli på plats – hur ni så konkret arbetar för de yngsta barnens rätt till hög utbildningskvalitet, säger Margie Cooper och fortsätter:
– Vi fick bland annat veta att det nationellt finns runt 9 000 förskolor i Sverige och att cirka 2 500 av dem, om än på olika sätt och olika mycket, är Reggio Emilia-inspirerade. Det är verkligen en prestation som på vissa sätt överträffar Reggio Emilia. När vi åker till Reggio Emilia får vi interagera med och lära oss från en oerhört viktig stad, men vi får inte höra något om samarbete städer emellan eller inom Italien i stort. I Sverige har ni arbetat samverkande under alla dessa år.
När Modern Barndom möter Margie Cooper, ordförande för NAREA (North American Reggio Emilia Alliance, mer på s. 12), har det hunnit gå några veckor sedan studieresan, där 19 utbildare från USA, Kanada och Australien besökte Sverige i Reggio Emilia Institutets regi. Mellan studieresan och den här intervjun har Margie varit ledig för att fira den amerikanska tacksägelsehögtiden ”Thanksgiving” samt genomgått obligatorisk juryplikt (den amerikanska medborgerliga plikten att anmäla sig till rätten för att eventuellt ingå som jurymedlem under en rättegång reds.anm.). Minnet från studieresan har dock inte bleknat, och Margie berättar entusiastiskt om ett studiebesök i Haninge kommun, strax söder om Stockholm.
– Att se den mänskliga närheten mellan politiker och pedagogiska ledare var makalöst. Ståndpunkten i att värdera kommunikation och dialog för att manifestera förskolan och skolans möjligheter, de otroliga lärmiljöerna och alla pedagoger som vi mötte, omtänksamheten de utstrålade både för barnen och för arbetet de genomförde. För mig var det som en varm omfamning att vara i Sverige, särskilt i kölvattnet av valet som precis avslutades i USA.
Margie syftar till Haninge kommuns ”synvända”, där kommunen sedan tidigt 2000-tal har arbetat med att utveckla synen på barn, pedagoger, kunskap, lärande och arbetssätt i förskolan. Hon säger att berättelsen påminner om hur situationen har sett ut på många platser i USA, men där resultatet inte blivit detsamma. En svårighet, berättar hon, är att få överblick eftersom utbildningen i USA inte styrs nationellt av den federala regeringen utan av de enskilda staterna. Varje stat har sina egna riktlinjer som Margie visserligen menar påminner om varandra, men som likväl skapar 50 olika verkligheter.
– Jag tror att många som arbetar med yngre barns utbildning här har en känsla av att vi inte når vår fulla potential. Vi har progressiva stater, som Vermont, och ultrakonservativa, som Georgia där jag bor. Det är som om vi alla cirkulerar i en mix av olika synsätt och erfarenheter. Men det handlar också om varierande finansiella tillgångar och vilka förväntningar som finns på personalens pedagogiska utbildning, som sträcker sig från ingen alls till en fyraårig universitetsexamen, säger hon och fortsätter:
– Många gånger verkar det som om cheferna på utbildningsförvaltningarna snarare är del av det politiska systemet än av utbildningssystemet. De kommer in i arbetet utan att ha bakgrund i eller förståelse för yrket och fokuserar därför på frågor som exempelvis skolsäkerhet eller hälsa i stället för på pedagogiska frågor.
– Vi har inte behövt möta det här tidigare och det är svårt att veta vad man ska förvänta sig. Det är mycket prat, men att agera är något annat. Jag hoppas att det här visar sig vara en tid när vårt lands väldighet blir en fördel och att det tar lång tid innan något som påverkar vårt jobb görs till faktisk politik. Men det är ett mörker som brer ut sig och kastar en skugga över mänskligheten, och det gäller inte bara i USA. För skuggkastarna är det känt att man genom att förändra ett lands utbildning också förändrar ett lands kultur.
Hon berättar att det för första gången någonsin finns ett uttalat mål från den, i skrivande stund, blivande nationella administrationen om att avveckla ”Head Start”, den enda federalt finansierade verksamheten för yngre barn i USA. Head Start skapades under 60-talet som en del av den socioekonomiska satsningen ”War on Poverty” och innehåller insatser för tidigt lärande och utveckling, hälsa och familjers välmående, där förskola, sjukvård, kost- och föräldraprogram ingår.
– Det är svårt att vara talesperson för ett helt lands utbildning, men i dagsläget tror jag på att ducka och fortsätta arbeta för barn och lärare. Vårt uppdrag utgår inte från politiska partiers ideologier, utan handlar om att se till att alla barns barndom blir rikare. Men, det är skrämmande att se hur snabbt vissa saker kan förändras. Inom vissa kontexter sker förändringen omedelbart och brutalt, som krigen i Ukraina och Israel/Gaza. Vi kan dock lära oss att leva fredligt, och det är det enda arbete som jag är intresserad av.
Bildtext: 1. Margie Cooper, ordförande för NAREA, foto: NAREA, 2. Representanter från NAREA i samtal med Gunilla Dahlberg och Harold Göthson, två av Reggio Emilia Institutets grundare, hösten 2024, foto: REI.
Margie Cooper är ordförande och en av grundarna för NAREA, och verkar i Atlanta, Georgia. Därtill är hon medrepresentant för NAREA inom Reggio Emilia International Network samt en av de grundande styrelsemedlemmarna i Fondazione Reggio Children.
Hon mötte Reggio Emilias pedagogiska filosofi år 1990 och har tidigare arbetat som grund- och förskoleutbildare, förskolechef, adjungerad professor, författare och volontär.
NAREA (North American Reggio Emilia Alliance) grundades 2002 och är en icke-vinstdrivande organisation som i nära samarbete med Reggio Emilia i Italien tillhandahåller resurser och inspiration till alla som är intresserade. Organisationen består av lärare, föräldrar och förespråkare som försöker höja både barns livskvalitet och kvaliteten på skolor och tidig barnomsorg. Därtill ges tidskriften Innovations ut två gånger om året. Margie Cooper berättar:
– Vår ryggrad är att arrangera stora konferenser, alltid i kombination med en utställning, runt om i landet och det blir något nytt varje gång vi kommer till en ny stad. En utmaning för oss är att vi är ett litet kansli. Vi har ofta stora idéer men det tar lång tid för oss att omsätta dem till handling och särskilt under covid-åren var det svårt med finansiering.
2021 genomförde NAREA en frivillig enkät som visade att 2 800 skolor för yngre barn identifierade sig som Reggio Emilia-inspirerade. Vidare visade den att dessa skolor fanns i varje stat i USA och i varje provins i Kanada.
– Jag citerar inte en studie nu, men jag skulle säga att det Reggio Emilia-inspirerade arbetet har utvecklats mer inom förskolan än grundskolan. De är ofta friare i sin utformning, men vi har också andra konkreta exempel inom Head Start-verksamheter, exempelvis en stor satsning i Chicago under 90-talet. Överlag tenderar inspirationen att växa i verksamheter i större städer, som i Atlanta, New York, Portland och Los Angeles, berättar Margie Cooper och fortsätter:
– Under min livstid kommer vi nog inte att nå en kulturellt förankrad förståelse av en socialdemokratisk kultur- och forskningsbaserad ingång till tidiga utbildningsår eftersom det här finns en stark positivistisk röst kring utbildning. En idé som jag har i bakhuvudet är att lägga upp olika länders nationella läroplaner översatta till engelska på NAREA:s hemsida. På så sätt skulle vi kunna kommunicera en annan syn på de yngsta barnens utbildning och vilka förväntningar som är möjliga.
De 50 delstaterna och lokala myndigheter ansvarar till största delen för skolväsendet. Därtill är fastighetsskatten en viktig lokal inkomstkälla för de offentliga skolorna, vilket gör att kvaliteten kraftigt skiljer sig mellan välbärgade och mindre bemedlade områden och förorter. Barnomsorg upp till fem års ålder nästan alltid är avgiftsbelagd och så kallad ”homeschooling” (hemundervisning) när en godkänd undervisningsform långt upp i åldrarna.
Head Start är den enda federalt finansierade avgiftsfria verksamheten för barn i åldern 0–5 i låginkomstfamiljer. Kongressens nuvarande tilldelning är 12 miljarder dollar per år (cirka 134 miljoner SEK). Omkring fem procent av den totala befolkningen av barn i åldern fem år innefattas av verksamheten, vilket betyder att cirka 833 000 barn (enligt siffra från 2022) skulle drabbas om programmet läggs ned.
*kan variera något mellan stater och skolor
Källor: Utrikespolitiska institutet, usahello.org, headstart.gov
Text: Elin Mellerstedt
Bearbetning: Edith Backlund
Bild: NAREA, Unsplash, Reggio Emilia Institutet
Modern Barndom är Sveriges största tidskrift om Reggio Emilia-inspirerat arbete. Modern Barndom ägs och ges ut av Reggio Emilia Institutet AB, mötesplats för Reggio Emilia Inspiration i Sverige.
I Modern Barndom 1/2025 är fokus perspektiv på demokrati. Margie Cooper, ordförande för NAREA (North American Reggio Emilia Alliance) berättar om Reggio Emilia-inspiration i skuggkastarnas USA.
För det nordiska-baltiska nätverket ”Hear the Children” står barnkonventionens artikel 12 och att lyfta alla barns röster i centrum.
På Östersundförskolan Guldkusten arbetas med förskolan som livets ateljé, och genom organisationen Globträdet har barnens tankar nått till FN:s kontor i Kenya.
Här ryms också en intervju med Maria Nikolajeva, professor emerita i barn- och ungdomslitteratur, om barnlitterära vandringar och extra många projekt, som ”Balansfantasiskor” där barn i Bagarmossen utforskar fysikaliska fenomen.