Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-02-10
I Modern Barndom 1/25 är fokus perspektiv på demokrati. Margie Cooper, ordförande för NAREA (North American Reggio Emilia Alliance) berättar om Reggio Emilia-inspiration i skuggkastarnas USA. För det nordiska-baltiska nätverket ”Hear the Children” står barnkonventionens artikel 12 och att lyfta alla barns röster i centrum. På Östersundförskolan Guldkusten arbetas med förskolan som livets ateljé, och genom organisationen Globträdet har barnens tankar nått till FN:s kontor i Kenya. Här ryms också en intervju med Maria Nikolajeva, professor emerita i barn- och ungdomslitteratur, om barnlitterära vandringar och extra många projekt, som ”Balansfantasiskor” där barn i Bagarmossen utforskar fysikaliska fenomen.
Chefer inom förskolan svarar på frågan: ”Det föds färre barn i Sverige och förskolor läggs ned på många håll – hur påverkar barnraset ditt arbete?”
På förskolan Guldkusten i Östersund arbetas sedan många år tillbaka med förskolan som livets ateljé – där hela förskolan används och lekarna både är i och för livet. Genom organisationen Globträdet har barnens tankar även nått till FN:s kontor i Kenya. Här berättar pedagoger på förskolan om arbetet och Globträdets Kajsa Dahlström om projektet ”Världshemmet”.
Hur påverkar världsläget förskolorna i USA? Möt Margie Cooper, ordförande för NAREA (North American Reggio Emilia Alliance), för ett samtal om en studieresa till Sverige, USA:s utbildningssystem och om vikten av att fokusera på demokrati.
Hur kan vi arbeta för att säkerställa att alla barns röster hörs? Frågan är en av utgångspunkterna för projektet ”Hear the Children”, där förskolor från Norden och Baltikum möts och arbetar utifrån barnkonventionen. Här diskuteras skillnader, likheter och ländernas aktuella utmaningar – som barnsyn, arbetsmetoder, paradigmskiften och demokratins skörhet.
Maria Nikolajeva, professor emerita i barn- och ungdomslitteratur, har utvecklat en metod för barnlitterära vandringar som djupdyker i både text och plats. Möt henne för ett samtal om vandringarnas läsfrämjande effekter och hjärnforskning i förhållande till litteratur.
Pedagoger på förskolan Solbacken Syd i Bagarmossen delar med sig av ett transdisciplinärt projekt som utifrån skor utforskar fenomenen balans, tyngdkraft och friktion.
Aktuella titlar och recensioner.
Minnesord över Carlo Barsotti, presentation av ny medlem i redaktionsgruppen, Modern Barndoms webbartiklar och mer.
Jens Hübner, konstansvarig på Musans förskola i Halmstad, i ett samtal om konstens möjligheter.
”Med rullgardin som målarduk” – Ateljerista och bildlärare Cecilia Högsveden East på Lemshaga akademi i Värmdö delar med sig från ett lektionstillfälle.
Anna Eklöf, specialpedagog i Örebro och medlem i Reggio Emilia Institutets styrelse om att värna alla barns (särskilda) rättigheter.
Farhad Mazi Esfahani, generalsekreterare Clowner utan Gränser Sverige – ”Låt skrattet överrösta mörkret”