Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-04-11
I Förskolans uppdrag i fokus – reflektion som grund till utveckling belyser Erika Wallin och Pernilla Thor hur reflektion, teori och praktik samverkar för att skapa en meningsfull och utvecklande förskoleverksamhet. Gunilla Essén recenserar en bok som vill väcka nya tankar, fördjupa förståelsen av läroplansuppdraget – och inspirera till förändring i vardagen.
I Förskolans uppdrag i fokus – reflektion som grund till utveckling (Gothia kompetens, 2025) vill författarna Erika Wallin och Pernilla Thor inspirera, väcka nya tankar och lyfta ett vidgat perspektiv kring reflektionens betydelse. Författarna menar att reflektionen hjälper oss att ha ett kritiskt förhållningssätt, men att det inte kan stå för sig själv. Därför är även vikten av teoretisk pedagogisk och didaktisk kunskap central i boken. Wallin och Thor pekar på att alla beståndsdelar behövs för att kunna tolka och omsätta läroplansuppdraget och målen till den egna verksamheten.
I boken lyfter Wallin och Thor – båda i grunden förskollärare, men i dag verksamma som utvecklingsledare i Nyköpings kommun – flera viktiga områden och begrepp för att kunna säkerställa varje barns rätt att utmanas och utvecklas. Bland dessa återfinns förhållningssätt, normer och värden, omsorg, lek, undervisning, delaktighet och inflytande, språkutvecklande arbetssätt, hållbar utveckling, pedagogiska miljöer och samverkan med vårdnadshavare.
Innehållet är uppdelat i tolv kapitel som alla tar utgångspunkt i läroplanen. Därefter följer en kortare teoretisk del med syfte att ge relevant ny kunskap samt fördjupa och vidga läsaren egna tankar och perspektiv. I anslutning till varje kapitel finns också reflektionsfrågor och ett flertal förslag på workshoppar. I slutet finns en sammanfattning och lista med viktiga punkter att tänka på i utvecklingsarbetet samt inspiration till fördjupande läsning för den som vill veta mer.
Innehållet bygger till stor del på konkreta exempel som utgångspunkt för reflektion och samtal, vilket jag som läsare uppskattar. De underlättar för att koppla innehållet till min egen praktik, men för att verkligen kunna gå på djupet och åstadkomma förändring behövs mycket tid. Bokens många exempel behöver därför snarare fungera som utgångspunkter för arbetslags fördjupning och vidareutveckling.
Förskolans uppdrag i fokus kan fungera som ett stöd och en igångsättare för alla som vill fördjupa och utveckla sin praktik. Den är välstrukturerad, tydlig och ger en bra grund till samtal och reflektion. Genom boken ges också förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt och därtill får pedagoger stöd i arbetet med att utveckla beprövad erfarenhet. Tankarna är inte nya, men ibland är det bra att höra, läsa och göra samma saker flera gånger eftersom det varje gång kan vara en ny liten del som gör sig hörd och en ny idé som väcks.
Text: Gunilla Essén
Modern Barndom är Sveriges största tidskrift om Reggio Emilia-inspirerat arbete. Modern Barndom ägs och ges ut av Reggio Emilia Institutet AB, mötesplats för Reggio Emilia Inspiration i Sverige.