Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-04-24
Modern Barndom 2/25 närmar sig den komplexa frågan om pojkars våld och överrepresentation i kriminella sammanhang. Hur kan förskolan möta en verklighet där barn både drabbas och deltar? Rektor Katja Taimela berättar om sorgen när tidigare förskolebarn syns i krimrubriker – och hur det har förändrat arbetet på Rösberga förskolecenter i Ronna. Möt också Fryshusets team som samtalar med häktade barn, och följ med till områdesateljén i Malmö som övertygat använder hundraspråklighet som ett sätt att rusta barnen inför framtiden. Därtill lyfts projekt – och ett samarbete mellan förskola, gymnasieskola och bibliotek – om kropp och dans, forskning om barns språkutveckling och i Pedagogen Daniel Bertilsson om inspirerande lärmiljöer. Signerat-krönika av Shahab Ahmadian, ordförande för organisationen MÄN.
Anna Söderström Ahrborn, ordförande för Reggio Emilia Institutet, Alexandra Mattsson, förskoleborgarråd i Stockholm och Anneli Tisell, Hatten Förlag, svarar på frågan: ”Hur tänker du kring ändringarna i förskolans läroplan?”.
I Ronna i Södertälje har gängkriminaliteten länge varit synlig, men i dag än närmare – som att barn som har gått på förskolan finns bland så väl offer som förövare. Möt rektor Katja Taimela i ett samtal om det smärtsamma i att inse att namnen i rubrikerna var barn som hon hade haft en nära relation till, och hur insikten fått förskolan att vända blicken mot pojkarna.
– Det är otroligt tydligt att det är barn som vi möter. Barn som borde vara hemma och inte isolerade och inlåsta, säger Eva-Mi Gullbrandsson. Tillsammans med Annika Edberg arbetar hon med Fryshuset kriminalvårdsuppdrag med fokus på häktade barn. Möt dem i ett samtal om uppdraget och sorgen de känner både inför barnens situation och samhällets syn på dem.
– Jag är övertygad kring ateljékultur och hundraspråklighet eftersom jag ser att det fungerar. Jag ser vilka barnen blir här. Ateljén har en dragningskraft som jag tänker behövs i dagens förskola, säger Linda Thörn, ateljerista och drivande i arbetet med områdesateljén, en hundraspråklig satsning i västra Malmö som lyfter den radikala estetikens möjligheter.
Pedagoger på förskolan Solbacken Nord och Bagarmossens biblioteket berättar om projektet – och samarbetet dem, en gymnasieskola och två koreografer emellan – ”Förvandlingen” med fokus på dans, rörelse och kropp.
Signe Tonér, filosofie doktor i lingvistik och legitimerad logoped, i en intervju om hennes forskning kring förskolebarns språkutveckling.
Malin Bejram Ellström läser två böcker som lyfter svenska som andraspråk.
I Reggio runt får du veta mer om redaktionsgruppens nya medlem Johanna Appelquist, Bris barnrapport och en konsthall för barn och unga.
Daniel Bertilsson, ateljerista och förskollärare i Skövde, i ett samtal om vikten av genuina
miljöer.
”Knappar, lampor, plåt och fantasi” – ett robotprojekt på Rosenhaga förskola i Skövde.
Jessica Gillerud, rektor Jordbro förskolor/Utbildningsförvaltningen och medlem i Reggio Emilia Institutets styrelse – ”Trygghet mäts inte i kvadratmeter”
Shahab Ahmadian, ordförande för organisationen MÄN – ”Samhällsklimatet göder våldskulturen”
Elin Mellerstedts ledarkrönika ur Modern Barndom 2025/2 reflekterar kring vuxnas ansvar, vikten av att se bortom rubrikerna – och hur en enda människas omsorg kan göra all skillnad i världen.