Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2024-09-03
I Modern Barndom 3/24 är sinnlighet och barn och unga med funktionsvariationer- och nedsättningar – barn med särskilda rättigheter – i fokus. Geresta anpassad grundskola i Härnösand delar med sig av sitt omfattande förändringsarbete, där lärmiljöerna genomsyras av sinnlighet och arbetssättet är hundraspråkligt. Kollaborativet berättar om sin ”sinnliga scenkonst för alla”, och medskaparprocesserna med barn och pedagoger. Därtill Sarah Uhnoo, docent i sociologi, om ungas informella lärande genom ”ortenpoddar” och Edu Ortens Jasmin Nasser om plattformen där marginaliserade (unga) röster får höras. Dessutom pedagogporträtt, dokumentation, lanseringen av Reggio Emilia Institutets podd och i Signerat RFSL Ungdoms Elias Fjellander om den nya könstillhörighetslagen.
Panelen
Vad tar du särskilt med dig från årets Sommarsymposium: ”Förskolan i krisernas, krigens och kriminalitetens tid”? Det svarar Rafael Alves Noreen, barnskötare i Stockholm, Johanna Westman och Viktoria Samuelsson, förskollärare i Sundsvall och Maida Micheletti, rektor i Ystad, på.
Miljöer för lärande och förundran
– Vi började i det rent konkreta där vi bestämde oss för att skapa flexibla klassrum och kreativa lärmiljöer både ute och inne. Den processen var det första steget. Det kollegiala förändringsarbetet blev steg två, säger Carina Söderlind Löfvander, rektor för Gerestas anpassade grundskola i Härnösand. Här genomsyras numera rummen av praktikalitet, sinnlighet och estetik – och därtill ett hundraspråkligt arbetssätt.
Sinnligt språkande scenkonst
– Vi försöker alltid skapa förutsättningar för barnens redan befintliga uttryck och kompetenser. Det är också därför vi jobbar i det sinnliga eftersom barnen vi träffar är experter på att navigera i det, säger Ellen Spens, en av scenkonstnärerna bakom Kollaborativet, som utgår från kroppen och det sinnliga och där grunden alltid skapas i nära samarbete med barn och unga med funktionsvariationer och deras pedagoger.
Poddar som arena för lärande
I våras kom boken Mellan resignation & framtidstro, där forskare vid Göteborgs universitet undersökt ungas livsvillkor och lärande i stigmatiserade områden. Möt Sara Uhnoo, docent i sociologi, en av redaktörerna som bland annat intresserat sig för så kallade ortenpoddar. Därtill en av poddmakarna, Edu Ortens Jasmin Nasser, om plattformen som fokuserar på att skapa en representativ plats för unga från förorten.
Hyllan
Gunilla Essén recenserar Utveckla förskolan tillsammans – att värdesätta de små stegen.
Reggio runt
Lanseringen av Reggio Emilia Institutet podd, nyheter på Modern Barndoms hemsida och mer.
Pedagogen
Eva Claesson, verksamhetschef för förskola och centrala elevhälsan i Härnösand, vars 45-åriga arbetsliv inom förskola och skola kantats av både förändringar och ledfyrar, som vikten av barnperspektivet och hundraspråkliga arbetssätt.
Dokumentation
”Vad är ett ljud – barnen i relation till ljud”. Barnen på förskolan Nyckelpigan i Hedemora undersöker hundraspråkligt vindens ljud.
Synpunkten
Carina Wällstedt Johansson, biträdande rektor i Helsingborg och medlem i Reggio Emilia Institutets styrelse om att värna demokrati och vikten av ordet ”tillsammans”.
Signerat
Elias Fjellander, förbundsordförande RFSL Ungdom, om den nya könstillhörighetslagen.