Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Bok som manar ledare till självreflektion 

Gunilla Essén recenserar "Att vara ledare i förskolan – hållbarhet och självreflektion"

2024-10-15

I Erika Kyrk Segers och Katinka Vikingsens Att vara ledare i förskolan – hållbarhet och självreflektion lyfts ledarens förmåga till självreflektion för att skapa en hållbar ledarskapsutveckling. Gunilla Essén recenserar en läsvärd bok som riktar sig till alla som på något sätt har rollen som ledare inom förskolan, och som med praktiknära och konkreta verktyg manar till att våga rikta blicken mot sig själv. 

Recension Att Vara Ledare I Forskolan Slide

Lärares ledarskap är ett högaktuellt ämne som lyfts i många sammanhang inom utbildningsområdet, både genom litteratur och i olika typer av ledarskapsutbildningar.

I Att vara ledare i förskolan – hållbarhet och självreflektion (Lärarförlaget, 2024) pekar författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen på att det inte finns en ledarskapsutbildning som löser alla utmaningar som en ledare ställs inför.

De menar att varje individ behöver varierade typer av stöd för att utvecklas i sin ledarroll och i boken lyfter författarna vikten av självreflektion för en hållbar ledarskapsutveckling.

Detta för att både spegla och få syn på sig själv, tankar och beteenden, och vidare utifrån det hitta strategier för att utvecklas i ledarskapet.  

Boken vänder sig till alla som på något sätt har rollen som ledare inom förskolan men särskilt till dem som leder utan att vara chef.

Syftet är att stötta individen i att leda sig själv i relation till andra vuxna. Kyrk Seger och Vikingsen har själva lång erfarenhet av utvecklingsarbete i förskolan, både som mellanledare och chefer och i Att vara ledare i förskolan är deras många olika erfarenheter en utgångspunkt.

Här presenteras också en mängd övningar som både stöttar och utmanar, och som bygger på modeller de har egen erfarenhet av.  

Även om boken manar till att dela tankar och reflektioner med kollegor riktar den sig främst till den enskilde läraren och dennes utvecklingsresa. Den är indelad i två delar där den första riktar sig till läsaren som enskild individ.

Övningarna fokuserar på att få syn på sig själv och vem man blir i respektive sammanhang, något författarna kallar ”Alla dina jag”.

I den andra delen är fokus på relationer och avslutningsvis får läsaren stödfrågor för att forma sin egen plan för fortsatt utveckling av det egna ledarskapet. Här finns också en litteraturlista för den som vill fördjupa sig ytterligare.  

Boken bjuder in till aktiv läsning och genom hela boken återkommer reflektionsfrågor som stöd. Genom möjligheten och utrymmet att själv kunna skriva in sina personliga tankar, reflektioner och mål till alla övningar blir läsaren en del av boken, som en slags medförfattare.

Med start i en kartläggning som sedan återkommer i slutet av boken får läsaren både en dokumentation över sitt nuläge och en insyn i sin egen utveckling.

Att vara ledare i förskolan är en läsvärd och praktiknära bok som ger läsaren konkreta och praktiska verktyg i arbetet med självreflektion. Det är en viktig förmåga att våga rikta blicken mot sig själv och inte utgå från att ansvaret ligger hos alla andra. 

Text: Gunilla Essén 

Prenumerera på eller beställ lösnummer av Modern Barndom