Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2024-11-07
I Modern Barndom 4/24 står stora frågor, ekonomisk ojämlikhet och ansvarsfull läsning i fokus. Möt Klara Dolk, universitetslektor i förskoledidaktik, i en intervju om hennes forskningsprojekt om att hantera tiggeri som samhällsfenomen tillsammans med barn i förskolan, och vilka pedagogiska och etiska svårigheter och möjligheter som uppstår. Artikeln lyfter också tabut kring klass och därtill barnbokens möjligheter, den ansvarsfulla läsningen – ett perspektiv även tre barnboksförfattare närmar sig i Panelen. Dessutom ett projekt på förskolan Borgen i Katrineholm om känsliga ämnen, ett reportage från flerspråkiga Araby i Växjö om okodat materials inverkan i språkarbetet och i Pedagogen Anna Kvarnäs om utmaningen med personalbrist i en kommun där världens största underjordiska järnmalmsgruva slukar arbetskraft. Signerat-krönika av Rihab Garci, lärare, influerare och författare.
Angeli Sjöström Hederberg, Viveka Sjögren och Zanyar Adami svarar på: ”Din barnbok berör ett svårt ämne – Vilka avvägningar gjordes när du anpassade innehållet till en ung publik?”
Möt Klara Dolk, universitetslektor i förskoledidaktik, i en intervju om hennes forskningsprojekt om att hantera tiggeri som samhällsfenomen tillsammans med barn i förskolan, och vilka pedagogiska och etiska svårigheter och möjligheter som uppstår. Artikeln lyfter även barnbokens möjligheter – den ansvarsfulla läsningen – och tabut kring ekonomisk ojämlikhet.
– Barn är alltid nyfikna på det ”onda” och ”goda”, det är spännande, men det behövde bli ett projekt där vi behöll vår värdegrund och demokratianda, säger Veronica Walderfors, pedagogista i Katrineholm. Modern Barndom möter henne och förskolläraren Pernilla Vidh för ett samtal om projektet barnen på förskolan Borgen kallar ”tjuv och polis”, som väckte många stora frågor och fick pedagogerna att fundera kring sin egen roll.
På Palettens förskola i Växjö finns sedan 2023 Re:Plays lärlabb, där Stefanos Papamichailidis och Pontus Albinzon arbetar med lärsaker och inspiration utifrån industrins rest- och spillmaterial i nära samarbete med förskolans pedagoger och barn. Här berättar de om arbetet, och Palettens pedagoger om det okodade materialet som berikar verksamheten, inte minst i språkarbetet, och som bland annat bidragit till ett forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet.
– Det finns ett ordspråk som lyder: ”Barn minns inte vad du sa, utan vad du gjorde”. Jag hörde en ytterligare dimension som formulerades: ”barn minns inte vad du sa, kanske vad du gjorde, men de minns hur du fick dem att känna sig”, säger Annhild Edlund, pedagogista och biträdande rektor i Vaggeryd när Modern Barndom kontaktar henne och Fanny Engdahl, förskollärare, för att få ta del av känslighets- och empatiprojekt som berört och skakat om.
Hyllan special om barnböcker, utbyte mellan Nynäshamn och Island, Modern Barndoms webb, Reggio Emilia Institutets podd och mer.
Anna Kvarnäs, förskollärare och pedagogista i Kiruna, i ett samtal om inspiration, stöttning och utmaningen med personalbrist i en kommun där världens största underjordiska järnmalmsgruva slukar arbetskraft.
”Barns relation till vår stad” – förskolan Junibacken i Örebro utforskar staden och skapar en ”tillsammanskarta”.
Anna Söderström Ahrborn, ordförande, Reggio Emilia Institutets styrelse, om vikten av kommunikation.
Rihab Garci, lärare, influerare och författare till Vi kommer ändå bara bli becknare – ”Framtidstro i förorten är allas ansvar”.