Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2024-02-09
Modern Barndom 1/24 tar upp några av vår tids svåra utmaningar. Här intervjuas Hanna Thermaenius, psykolog på Rädda Barnens Centrum för stöd och behandling, om svåra frågor, barn med trauma och förskolan som förebyggande verksamhet – och Janne Flyghed, professor emeritus i kriminologi vid Stockholms universitet om det dödliga gängrelaterade våldet med allt yngre förövare och offer samtidigt som ungdomsbrottsligheten minskar sedan många år. Men också mycket annat som Nätverk 29, som samlar forskare inom konstnärlig utbildning i Europa, en italiensk pedagogikstudent som berättar om sin förskolepraktik i Vaggeryd och Nynäshamns förskolor om utegård.
Panelen
Vad har digitala verktyg i förskolan att göra? Det svarar bland annat skolminister Lotta Edholm på.
Oron behöver vara randig
– Barn känner, ser och märker sina vuxna och därför behöver vi tidigt lägga ut en tillåtande matta, ”här, jag kan fånga upp det här om du undrar”, säger Hanna Thermaenius, psykolog på Rädda Barnens Centrum för stöd och behandling, i ett samtal om barn (och vuxna) i en tid av kris, krig, kriminalitet och våld – om att bemöta svåra frågor, trauma och förskolan som förebyggande verksamhet.
Ungdomsbrottslighet och gängvåld
Allt grövre våld. Allt yngre förövare och offer. Gängbrottslighetens dödliga spiral skrämmer. Samtidigt visar forskning att ungdomsbrottsligheten gått ner de senaste decennierna. Modern Barndom blev nyfiken på vad de som studerat detta, kriminologerna, har att säga och läser forskning samt träffar en nestor i ämnet, Janne Flyghed, professor emeritus i kriminologi.
Nätverk 29
EERA, en Europeisk paraplyorganisation, samlar forskare över hela Europa i 34 olika nätverk för att de ska kunna mötas och utbyta erfarenheter. Här berättar sammankallande forskare i ett av dem, Nätverk 29 som samlar forskare inom konstnärlig utbildning, om detta nätverks arbete.
Här finns denna artikel tillgänglig att läsa även på engelska.
En utegård och en blå katapult
– I Nynäshamn har det pågått ett medvetet arbete länge, inspirerat av de kommunala förskolorna i Reggio Emilia, vilket bland annat genererat den tydliga verksamhetsidé som vi har i dag om vad vi vill med våra kommunala förskolor, säger Åsa Hejdenberg, som tillsammans med Carina Lönn, delar med sig av ett inspirerande exempel här.
Reggio Runt
Pedagogen
Vittoria Cecchi, student i pedagogik vid universitetet i Bologna som under tre månader praktiserade på förskolor i Vaggeryd kommun för sin masteruppsats.
Dokumentation
Växtlighet som social kraft, Frösundaviks förskola i Håbo kommun
30 Synpunkten
Lena Bäckström, pedagogista i Piteå, Reggio Emilia Institutets styrelse
32 Signerat
Karen Austin, verksamhetsstrateg med lång erfarenhet av att ha jobbat våldsförebyggande och med att motverka segregation