Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2024-04-09
I Modern Barndom 2/24 – som är utökat med en fyrsidig bilaga – står språk och berättande i fokus. På förskolorna i Fornhöjden-Rosenlund i Södertälje har få barn svenska som modersmål. Sedan 2018 läggs här stor vikt vid språk, identitet och erfarenheter, där hela familjen involveras. För textilkonstnären Ida-Lovisa Rudolfsson driver berättande broderiet framåt, och Kristina Jakobsen, rektor i Växjö, tecknar sina anteckningar. Här uppmärksammas också öppna förskolan – som pedagogisk verksamhet och som arena för den uppsökande verksamhet som sedan 2023 är lag – i Råslätt i Jönköping och Rosengård i Malmö. Därtill förskolan HallonEtts ljudprojektet ”Hur låter staden?” och Mona Nicolaysens, ordförande för Norsk Reggio Emilia Nettverk, personliga berättelse ”Med Gaza tätt inpå hjärtat”.
Panelen
Hur jobbar ni med barnens familjer för att få dem delaktiga?
Familjesamverkan utvecklar språket
På Pärlans förskola, en av fem förskolor i Fornhöjden-Rosenlund i Södertälje, har få barn svenska som modersmål. Sedan 2018 läggs i förskoleområdet stor vikt vid språk, identitet och erfarenheter, där barnens och familjernas berättande fungerar som en röd tråd genom förskolans alla avdelningar.
Uppsökande verksamhet och öppen förskola
Följ med till Jönköping där Helene Persson och Soha El-Ayneine har särskilt uppdrag med uppsökande verksamhet för fler barn i förskola, ett arbete som med en ny lag blivit än viktigare och där Råslätts öppna förskola spelar en nyckelroll. Möt också Anna Broberg och Ella-Kari Meyrell på öppna förskolan Hera i Rosengård i Malmö, vars främsta målgrupp är nyanlända, i ett samtal om verksamhetens roll, vikt och ändrade ställning.
Reggio runt
Nytt på Modern Barndoms hemsida.
Synvinkeln: Med Gaza tätt inpå hjärtat
En djupt personlig berättelse, med kärlek till folket i Gaza signerad Mona Nicolaysen, pedagogista, doktorand och ordförande för Norsk Reggio Emilia Nettverk.
Hur låter staden?
– Alla projekt bär man ju med sig men vissa har något visst i sig, säger Anna Fröderberg. Det märks när Modern Barndom får ta del av ”Stad i ljud”, ett projekt som väckte nyfikenhet hos såväl barn som pedagoger och som Pirens 5-6-åringar arbetade med under sitt sista år på HallonEtts förskola i Jönköping i fjol.
Stygnen bär berättandet
– Broderiet är absolut ett jobb, men också något jag behöver för att samla ihop mig. Ibland får jag för mig att det är mitt sätt att tänka, säger Ida-Lovisa Rudolfsson, om sitt skapande som textilkonstnär med fokus på broderi, kollage och färg, där berättande driver arbetet framåt.
Pedagogen
Kristina Jakobsen, Östers förskolor i centrala Växjö
Dokumentation
”Att färga världen glad”, Kullsta förskola, Nynäshamn
Synpunkten
Sara Nilsson Bruun, rektor i Karlstad, ordförande Reggio Emilia Institutet AB
Signerat
Anna Ehn, journalist, författare och föreläsare med särskilt intresse för ätstörningar