Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2022-09-12
I det här numret visar några konstnärer och ateljeristor att ateljéns metamorfos bara befinner sig i sin linda. I Reggio Emilias kommunala förskolor, men också i många Reggio Emilia-inspirerade förskolor i Sverige idag betyder ateljé något helt annat än den klassiska beskrivningen: en arbetslokal för en konstnär. Idag är förskolors ateljéer välutrustade rum för utforskande och lärande, men förskolornas hundraspråkliga arbete genomsyrar i bästa fall också alla andra rum, såväl ute som inne, med en rik ateljékultur. Men vad händer om denna vidgas ytterligare? Om en konstnär, tillika pedagog, cyklar ut till gator och torg, parker och boenden med en mobil ateljé? Eller en ateljerista får möjlighet att komma till en grundskola? Detta och mycket mer hittar ni i detta nummer av Modern Barndom.
Panelen
Hur arbetar ni med era förskollärarstudenter under deras praktik?
En pop up-ateljé för att nå fler
Vad händer om en konstnär, tillika pedagog, tar med sig en korg med garn och cyklar ut till gator och torg, parker och boenden? Eller söker sig utanför förskolans värld med en Reggio Emilia-inspirerad ateljé för att bjuda in till olika lustfyllda och prestigelösa skapanden på nya och oväntade platser? Modern Barndom åker till Uppsala för att möta konstnären och pedagogen Elisabeth Bucht på en av de platser som Barnens Å-hus intar denna höst.
Att förhålla sig lekfullt till det offentliga rummet
Emma Lewis, ateljerista S:t Jörgens-Tågaborgs förskolor i Helsingborg och gästlärare på Högskolan i Halmstad, och Kalle Jonasson, universitetslektor på Högskolan i Halmstad, skriver om möten. Möten mellan människor, barn och vuxna; vänner, kollegor, studenter; förskola och högskola, utbildning och offentliga rummet, möten i staden – och om ett helt nytt kursmoment på en förskollärarutbildning.
Att hitta poesi bland stenar, kottar, pinnar och besjäla dem
Det händer mycket spännande på en skolgård. Men vem ser det, har förmåga att se det och möjlighet att fånga upp det?
I förskolor kan det finnas ateljeristor – inte i grundskolor. Men ibland kan det ske undantag även där, som med Andrei Khotimtchenko som här vill dela med sig av sina erfarenheter, iakttagelser och tankar om vikten av en ateljerista även i grundskolan.
Kärleksdunk i Mantorp
Frågan ”Vad behöver barn?” leder till många tankar och diskussioner när nitton femåringar på Skogsgläntans förskola i Mantorp arbetar med barnkonventionen. Den leder till kärnfulla berättelser och färgstarka bilder. Kanske kan det också bli en bok? Några månader senare har Om kärleksdunken försvinner blir det tyst och tråkigt i världen bokrelease på Mantorps bibliotek.
Reggio Runt
Pedagogen
Hanan Qadan Rababah & Malin Bejram Ellström, språkutvecklare i Malmö.
Dokumentation
Förskolan Paletten i Växjö delar med sig av två dokumentationer, en här och en på Modern Barndoms hemsida.
Synpunkten
Anna Söderström Ahrborn, Reggio Emilia Institutets ordförande
Dalija Acin Thelander, koreograf och konceptkonstnär