Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Bok om förskolans viktiga mångfaldsarbete

Recension: Vi gör olika – undervisning om mångfald och demokrati i förskolan

2022-06-08

Karnevaler, ritualer, högtider, fester, värderingar… I en ganska så homogen förskola, rotad i traditionell svensk kultur, vecklar snart hela världen ut sig för barn och pedagoger under ett mångfaldsprojekt. Med utgångspunkt i detta projekt berättar författarna och pedagogerna Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander om hur förskolor både kan och måste arbeta med undervisning i mångfald och demokrati. I Vi gör olika väver de ihop förskolans vardag med dess styrdokument till en lättillgänglig, inspirerande men också uppfordrande bok om dessa viktiga ämnen.  

När Anna Adeniji, genusvetare, föreläsare och utbildare i antirasistiskt ledarskap, fick frågan Hur skulle du önska att förskolan arbetar mot rasism? i Modern Barndoms Panelen-sida tidigare i år (MB 1/22) svarade hon bland annat att: 

Personal i förskolan behöver rusta sig med både kunskap och mod för att se och motverka detta inom personalgruppen såväl som i möten med föräldrar och barn. Idag finns det både forskning, praktisk erfarenhet och kurser att få stöd och hjälp av. 

I sitt svar nämnde Anna Adeniji också att: ”Lärarförlaget har precis kommit ut med boken Vi gör olika. Undervisning om mångfald och demokrati i förskolan, av Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander. Det finns massor av tillgänglig kunskap. Det är bara att sätta igång och använda den!

När Modern Barndom nu läser Vi gör olika – Undervisning om mångfald och demokrati i förskolan (Lärarförlaget) kan vi bara hålla med. Här finns mycket kunskap och en praktik som generöst delar med sig av sitt arbete med olikheter, mångfald, demokrati, normkritik och stöttande undervisning under ett inspirerande mångfaldsprojekt. Ett projekt som tar sin början med att två nyfikna tovade möss dyker upp en morgon och har många frågor till barnen. De undrar hur människor festar och firar, vad de gör när de firar, vilka högtider det finns, varför de firar dem... Frågor som gör att de får en idé om att sätta samman en mångfaldskalender för att kunna ”skapa en undervisning med särskilt fokus på högtider, kultur, religion och traditioner”. 

En anledning till att vi ville fördjupa oss inom dessa områden var att vi upplevde det undervisande arbetet med kultur och mångfald som en stor utmaning på Bagarsjöns förskola”, skriver författarna utifrån denna förskolas homogena upptagningsområde i ett välbärgat radhus- och villaområde i Nacka.

Snart får dock Bagarsjöns barn och vuxna ta del av många olika slags traditioner och högtider, fester och vardag som ger dem inblick i människors liv långt bortanför deras egna erfarenheter och normer. Med denna bok får förhoppningsvis många fler barn och vuxna möjlighet till det. 

 Maria Herngren

Modern Barndom recenserar

Modern Barndom har tidigare skrivit om antirasistiskt arbete i förskolan

Prenumerera på Modern Barndom till dig eller till din förskola/skola