Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Kretslopp, biologisk mångfald och relationer

2022-02-25

– Jag tar ett naturvetenskapligt perspektiv på hållbar utveckling. Min del kommer handla mycket om kretslopp och vad som händer när vi människor går in och förstör olika kretslopp. Särskilt viktigt i min föreläsning är hur barn har empati med och relationer till naturen som vi vuxna har tappat, säger Lillemor Sterner, biolog, fd lärarutbildare och författare, när Modern Barndom är nyfiken på föreläsningen Demokrati, ekologi och empati för en hållbar framtid, som hon gör tillsammans med Ann Åberg.

Kretslopp, Biolog.Mångfald, M Lillemor S, Bild I Brödtext
Bakom Ann Åberg och Lillemor Sterner (i lilla bilden ovan) syns en av de ekorrar som gärna håller till i träden vid Reggio Emilia Institutet i centrala Stockholm. Ibland dyker det även upp mer ovanliga gäster, som dessa fem kattuggleungar som trängdes på en gren en februaridag för ett par år sedan.

– Barn har en naturlig samhörighet med naturen. Som till exempel i en bild som Ann har med från en förskola i Bromma där barnen kramar ett träd berättar att träden pratar med varandra, vilket jag sedan visar hur forskningen ser på det, berättar Lillemor.

Medan Ann Åberg ger exempel på demokrati i förskolans vardag, kopplat till hållbar utveckling, hållbara relationer och hållbar undervisning, fokuserar Lillemor på naturvetenskapen, och särskilt kretsloppet kopplat till klimatförändringar och utarmningen av den biologiska mångfalden, samt inte minst barnens empati och anknytning till naturen på ett hoppfullt sätt.

– En annan viktig del i det som jag kommer ta upp är hur fint barn ser detaljer i naturen. Att de faktiskt ser den biologiska mångfalden – de ser till exempel att spindlar ser olika ut på olika ställen – och hur de utforskar den. Och hur de agerar, vilket jag skrivit om i ett nytt kapitel i tredje upplagan av Barn och naturvetenskap, där Maria Ekman Löwdin på Emilia Öst visar hur barnen inser att mångfalden i deras skog nära förskolan håller på att gå förlorad och hur de då agerar.

Lillemor Sterner läser upp det brev som barnen skrev till Västerås politiker och som finns med i boken.

– Jag kommer även att ge exempel på modern biologisk forskning som visar på positiva resultat. Men också att man kan förbättra miljön runt förskolan så att den gynnar den biologiska mångfalden.

Modern Barndom som nyfiket kontaktade Lillemor Sterner för att få en liten inblick i hennes del av föreläsning den 8 mars får snabbt mer än så. Lillemor har mycket att berätta, som att hon också kommer tala lite om alla de mönster som naturen utmejslats under sin långa evolution på vår planet och hur väl barnen, med sin känsla för detaljer, uppmärksammar naturens mönster.

– Jag kommer förstås visa på hur vi kan använda olika språk, material och verktyg, som de digitala mikroskopen, men det viktigaste är ändå att visa på hur ett intresse leder till en vilja att utforska, lära sig mer och skydda den biologiska mångfalden. Ja, att agera för att rädda naturen, säger Lillemor, som hoppas att de som kommer att lyssna på henne ska få med sig särskilt det om våra relationer till naturen och en ökad förståelse för vissa viktiga biologiska fakta. Innan vi avslutar denna intervju berättar Lillemor om hur hon som barn fick uppleva och utveckla denna närhet själv genom sin naturintresserade pappa som till exempel tog med henne och varsin sovsäck ut för hela nätter i naturen.

– Jag minns hur jag vaknade med trasten. Ja min barndom i naturen satte verkligen spår, både i mitt yrkesliv men också som ett fantastiskt fritidsintresse.

Text och naturbild: Maria Herngren

Prenumerera till dig eller din förskola/skola - eller beställ lösnummer