Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
Bilderna i bildspelet här ovan visar tio olika bidrag (två på varje bild) från nio förskolor och en grundskola i Malmö. De och deras bidrag presenteras här under!
2022-02-15
Mitt i Triangelns köpcentrum i Malmö har många malmöbor nu kunnat se 80 olika bidrag som tusentals barn och unga i Malmös förskolor och skolor har skapat för att ge sin syn på framtidens boende. Det är Malmös fastighetsbolag MKB som har bjudit in till denna bomässa, som är en del av ett samarbete mellan MKB, stadens grundskolelever och förskolebarn, Malmö universitet och Pedagogisk Inspiration Malmö.
Under hösten har barn i förskolor och skolor över hela Malmö arbetat med olika projekt som de nu har delat med sig av under en vecka i februari. 80 olika bidrag som gett Malmö en värdefull inblick i stadens yngsta medborgares många olika perspektiv på framtidens boende.
Modern Barndom har besökt ett par av dessa förskolor tidigare, i december. I Modern Barndom nr 1/22 berättar de om hur barnen går i dialog med sin stad genom såväl ett vindlande konstprojekt kring stadens offentliga konst som en trainspotting som leder till ett Avacadohus och vidare till byggande av både hus och relationer.
I bildspelet här ovan finns deras (i bild 1), liksom flera andra unga Malmöbors, perspektiv på framtidens boende. Här under presenteras de också kort:
Bild 1: När Lugnets förskolas trettio treåringar är ute i Malmö är det den offentliga konsten som intresserar dem mest. Det leder till ett vindlande konstprojekt där deras bidrag till framtidens boende också kommer att fokusera på den offentliga konsten, som att den också borde kunna vara skapad av barn, som i deras förslag här (till vänster). Dekanens förskola (bilden till höger) visar bland annat med sitt projekterande kring glashuset, vilket barnen gav namnet Avacadohuset (du kan läsa mer om dessa i MB 1/22, och mer om Avacadohuset finns att läsa via länken längre ner).
Bild 2: "Drömförskolan i Rymden" avdelning Saltkråkan, Sorgenfri förskola (till vänster): Barnen kom tillsammans fram till att bygga sin drömförskola i rymden: "Den har planeter för att den finns i rymden. Här finns regnbågar, sand, djur och hus". Barnen började designa med hjälp av teckningar, QR-koder och samtal kring hur de ville att deras drömförskola skulle se ut. "Fjärilens lekplats" avdelning Fjärilen, Bullerbäcks förskola (till höger): Barnen har undersökt sin närmiljö genom att besöka olika lekplatser, ta bilder och fundera kring vad som finns tillgängligt och vad som saknas, och ur det skapat sin lekplats: "En lekplats som vi alla vill ha! Alla ska få använda den! Vi har plockat skräp och lagt under gipsen."
Bild 3: "Trygghetshuset och Spökhuset" avdelning Safiren, Juvelens förskola (till vänster): Ur ett arbetet med berättande kopplat till känslor skapar barnen ett spökhus när de utforskar känslan "rädd", varefter pedagogerna introducerar ett hus till, "Trygghetshuset" när begreppet "trygghet" blev viktigt men svårt. Barnen har berättat om sina mardrömmar och vad de behöver för att känna sig trygga. "Här bor jag" avdelning Krokodilen, Sjöhästens förskola (till höger): Här är det ett konkret problem i närmiljön som de har arbetar med – att det saknas övergångsställen i bostadsområdet där förskolan ligger. Om detta säger barnen bland annat: "Jag vill ha ett glitterövergångsställe", "bilarna måste stanna innan vi går".
Bild 4: "Malmös framtidshus" avdelning Myran/Nyckelpigan, Visans förskola (till vänster). Genom utflykter i det omgivande samhället, googlebilder, filmer, diskussioner, dokumentationer... så har barnen skapat ett runt framtidshus i flera våningar där balkongerna har pool och där det finns vattentunnor, träd och grönsaksodlingar på taket. "Barns statyer i staden", avdelning Tornet, Bastionens förskola (till höger): Intresset för närmiljön ledde barnen till stadens statyer, och de såg att det inte finns några gjorda av barn så de började skapa sina statyer som förändrats över tid och önskar en plats i staden där barn kan ställa ut alster.
Bild 5: "Barnens lekland" avdelning Oxögat, Stadionparkens förskola (till vänster): Med olika uttrycksformer som högläsning, skapande, bygg och konstruktion, promenader i närmiljön, dokumentärer om olika byggnationer i världen har barnen arbetat med att skapa sitt framtida boende: "Vi rösta på den lilla leklandet". "The big house – Boende och aktivitetshus 0-100" klass 3, Backaskolan (till höger): Utifrån att boendet skulle vara socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart ville eleverna bygga ett stort hus, högt i tak och med träd inne där alla fick bygga sin egen koja. "I framtidens hus finns många olika aktiviteter. Vi delar på många utrymmen för att få plats och råd med fler sällskapsrum där alla åldrar kan träffas och umgås. Vi odlar ekologiskt. Vi producerar egen el och samlar upp regnvattnet. Återbruk är viktigt."
Text Maria Herngren
Bild Johan Persson, MKB