Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2021-04-19
Modern Barndom fortsätter att uppmärksamma de utemiljöer, den utomhuspedagogik och den natur som barn har tillgång till. I detta nummer intervjuas en landskapsarkitekt som vill få in barnen tidigt i stadsplanering och bostadsbyggandet, medan några pedagogistor berättar om hur deras arbete utomhus förändrats det senaste året. Serien om Reggio Emilia-inspirationen i Sverige rullar också vidare till en ny del av Sverige.
Panelen
Pedagogistor, första förskollärare och förskollärare svarar på frågan: Hur har ert arbete utomhus förändrats under året som gått?
Mot gemensam horisont – Reggio Emilia-inspirationen i Oskarshamn
– Vi måste komma ifrån en sanning för att utvecklas, säger Ulrika Mellblom, verksamhetschef för Oskarshamns förskolor, samtidigt som hon lyfter fram vikten av en gemensam horisont. Det som en grupp i Oskarshamn har arbetat fram och som alla förskolor nu processar vidare. Följ med till en av dessa, förskolan Gläntan, som berättar om sin verksamhet och om ett särskilt projekt med de yngsta: ”Barn gläntar på fysik”.
Vem för barnens talan när städer förtätas?
– Jag kan uppleva att det inte finns någon som riktigt för barnens talan i något led, säger Emelie Brunge, landskapsarkitekt på Nyréns Arkitektkontor i Stockholm. Åtminstone inte i något led som har tillräckligt med makt och därför blir det underprioriterat. Konsekvensen är att barnen får jättelite plats, så lite att man knappt kan ha någon utomhusverksamhet.
Miniworkshop
Modern Barndoms formgivare Karin Gandini och pedagogistan Sofia Hedin bjuder här på en miniworkshop om hur pedagoger kan komma igång med att utforska sin förskolas/skolas utegård tillsammans.
Löv, taggar, skal, munskydd... Ett projekt om skydd
”Hur ser lövets kanter ut?” Hösten är i antågande. Ett tjugotal barn på avdelningen Pluto på förskolan Solbacken Nord i Bagarmossen i Stockholm vill veta. I usb-mikroskopet ser de linjer inuti – och taggar längs kanten. De undersöker fler löv och blad, nya frågor väcks, liksom hypoteser, och nyfikenheten på skydd växer.
Reggio Runt
Hyllan
Bokrecensioner om utsatta barn i kris och trauma, om organisation och eget utvecklingsarbete – och om att arbeta utforskande i skolan.
Pedagogen
Veronica Walderfors, pedagogista i Katrineholm
Dokumentation
Katrineholmförskolan Borgens Hållbar framtid-arbete som blir till ett spännande spindelprojekt på avdelning Skatten.
Synpunkten
Sara Nilsson Bruun, ordförande för Reggio Emilia Institutets AB
Signerat
Anna Kågström, journalist och flitig skribent för Kamratposten