Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
Bild 1. Målningar av körsbärsblommor som några av förskolan Skogsgläntans barn tyckte såg ut som coronaviruset och dekorerade stenar, en av många målningar som barnen gjorde utomhus, oavsett väder och underlag. Bild 2. Matematik i skogen.
2020-09-10
Hur påverkar covid19 barns utforskande, skapande, lärande och relationer i förskolor och skolor, men också personal och familjer? Många har hörsammat Modern Barndoms efterlysning i våras – Tack för det! – och några berättelser har vi redan publicerat här. Nu kommer fler! I Modern Barndom nr 3/20 medverkar också pedagoger från Sverige, Norge, Irland och Sydafrika.
Anna Hogar Larsen, förskollärare, förskolan Skogsgläntan i Skarpnäck:
Jag (och mina kollegor) brottas mycket med hur vi kan upprätthålla den fina och kvalitativa undervisning som vi har byggt upp, även om barngruppen och personalgruppen förändras från dag till dag. Eftersom vi är ute i princip hela dagen måste vi vara påhittiga och tänka utanför förskolans ”inne-ramar” oavsett väder! Det blir matematik, projektarbete, måleri, teckning, mm, ute på olika platser. Barnen ser vi kopplar ihop i princip allt vi gör med Corona:
Fisken Pernilla i vårt akvarium blev sjuk – Corona! Målningar på körsbärsblommor associeras till Corona-virusets form.
En spretig gren blir ett Corona-virus i leken, etc.
Några ord som sammanfattar vår roll i dagens läge: Flexibilitet utanför ramarna.
Graciela Gimenez-Medina, ateljerista, Djupedals förskola avdelning grå i Härryda:
Våra unga medborgare har full koll på varför vi nu måste tvätta våra händer så noga, för som en av dem sammanfattar det:
”Vi måste vara rädda om de nyfödda och de gamla!”
Nysa och hosta i armvecket är en självklarhet. Dock köper våra kompetenta medborgare att de inte får breda sin egen smörgås, inte hämta frukt i köket eller duka av den rena disken från vagnen! Många restriktioner i vårt lilla samhälle skapar reflektioner om demokrati och medinflytande. Det är extrema tider vi lever nu. Barnen reflekterar, delar med sig av erfarenheter om sådant de hört på tv, radio, vuxnas prat, och tillsammans söker de skapa förståelse.
Några av alla funderingar som särskilt Trollsländans barn haft kring Corona på förskolan Blåklinten i Örebro.
Karin E Torén, ateljerista/förskollärare, förskolan Blåklinten, Varberga förskolor i Örebro:
Vi lever i en annorlunda tid ... i stor oro och osäkerhet. Hos oss på Trollsländan, möter vi varandras frågor och kunskaper så gott vi kan. Särskilt vår diskussionsmatta är en speciell och viktig plats, där vi nu också samlar vi ihop alla tankar och samtalar om detta svåra. På väggen gör vi sedan alla våra tankar och frågor synliga, så vi – barn och pedagoger – lätt kan fortsätta diskussionerna.
Camilla Thempo, pedagogista & utvecklingspedagog, Skövde kommun:
Vi har arbetat med det genom lera och färg, där samtalen blir viktiga för barnen:
”Virus är pyttesmå, så man ser inte Coronan”
”Coronan blir arg så den delar sig och sprider sig”
”Man ska hålla sig borta från folk som har bassilusker och Corona”
”Gamla människor kan dö av Corona”
”Små kan också få det, inte bara gamla”
”Jag får inte åka till mormor och morfar för Corona”
Emma Lewis, ateljerista, S:t Jörgens förskolor/Wieselgrens förskolor i Helsingborg:
5-åringar från Wieselgrens förskolor skapar Coronaviurs och berättar för mig om Corona, varav en del finns samlade här i ”Vet ni vad Corona är? Kan ni berätta för mig?” (se nedan)
Linda Larsson, förskollärare, Hagby Förskola i Kalmar kommun:
Barnen på avdelning Fjädern (26 fem-sexåringar) har gjort en bok med illustrationer om hur de tror att viruset ser ut och deras tankar kring det. Det är något vi reflekterar mycket kring tillsammans med barnen, som röstade för att vi skulle skicka in och dela med oss av boken till er.
Trevlig läsning, önskar hela gänget på Fjädern!