Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2020-11-04
I detta nummer av Modern Barndom berättar bland annat tre förskolor i Östersund om sitt mångåriga arbete kring mat och måltider – och tre föräldrar i Reggio Emilia om sina familjers liv under de långa månader som förskolor och skolor varit stängda under pandemin.
Panelen
Tre forskare svarar på: Vilken för förskolan viktig vetenskaplig forskning och Reggio Emilia-inspirerad praktikutveckling skulle du vilja se mer av, och rentav samarbete kring mellan dessa?
En ansvarsfull gastronomi
Förskolorna Guldkusten, Fröhuset och Bikupan i Östersund har under 30 år byggt viktiga värden kring maten och måltiden. Följ med på en matresa där de själva skriver om sitt arbete, inte minst kring de begrepp som hjälpt dem att utveckla sin verksamhet via matprat och matateljé till den organiska ateljé och ansvarsfulla gastronomi som de jobbar med idag.
Familjer om livet under pandemin i Reggio Emilia
Möt tre föräldrar som berättar om sina familjers liv under de många och långa månader som alla förskolor och skolor varit stängda i Italien, och familjerna inte har fått lämna sina hem.
Workshop i Reggio Emilia Institutets ateljé
Modern Barndom besöker en workshop i Reggio Emilia Institutets ateljé, där ateljeristan Maria Kozlowska ringlar, kavlar, tummar, skulpterar och konstruerar i lera tillsammans med deltagarna, som en introduktion i att arbeta tredimensionellt – med lera – och Reggio Emilia-inspirerat i förskolan.
Hyllan
Katinka Vikingsens Rum för lärande (Lärarförlaget) är en fullspäckad men samtidigt generell bok om rummen där barndomen pågår, skriver Leicy Olsborn Björby i sin recension. Hyllans boksidor berättar också om: När barnen får välja – Barnens favoriter på Matildaskolan där maten lagas från grunden, en förskolas kokbok och berättelse om sitt arbete, och Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan, med många exempel från olika praktiker.
Reggio Runt
Pedagogen
Ann-Catrine Magnusson, pedagogista & torgetpedagog i Lidköping
Fågelräddare som aldrig ger upp
På förskolan Sjöängen i Bromma startade ett projekt 2017 på barnens initiativ utifrån allt skräp som slängs i naturen. Ett projekt som sedan dess bara pågår – hela dagarna – tack vare barnens engagemang, nyfikenhet och kreativitet.
Dokumentation
”Barnen försöker komma nära fåglarna”, en av Brommaförskolan Sjöängens många dokumentationer i ett långt och intensivt fågelräddar-projekt.
Synpunkten
Per Bernemyr, en av Reggio Emilia Institutets grundare
Signerat
Henrik Ståhl, skådespelare och författare