Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2020-04-08
– Vi är fortfarande mitt i detta nödläge. Nu är det femte veckan som vi håller våra förskolor stängda utan att veta när vi kan börja öppna dem igen, säger Cristian Fabbi, ordförande för Reggio Emilias kommunala förskolor, när Modern Barndom når honom på telefon efter ännu en fullspäckad hemmadag för honom med digitala möten med kollegorna i Reggio Emilia och Unesco där han arbetar med att utveckla förskolor i Afrika och Asien.
– Barnen är inte i våra förskolor. Alla är hemma sedan snart fem veckor, och vi vet inte när vi får öppna igen. Kanske inte alls i år, alltså detta skolår som slutar i juli, utan först till hösten. Även om vi de senaste dagarna har kunnat skönja tecken på att det kanske håller på att vända här, säger Cristian Fabbi, som själv mår bra, hans familj likaså. Hur det är för alla andra i Reggio Emilia (staden som gjort sig känd för sina kommunala förskolor, och som ligger i Emilia Romagna i Italien, en av de regioner som drabbats så hårt av Corona och som tidigt sattes i karantän) varken vet eller kan han berätta om.
Däremot berättar han gärna om hur de försöker stötta barnen och familjerna i deras hemkarantän, samtidigt som de försöker värna det som är så viktigt för dem – det relationella lärandet – och förbereda sig för den dag förskolorna väl får öppna för vardagen igen. En vardag som, vilket de är fullt medvetna om, inte kommer att bli som den var innan barnen och pedagogerna tvingades lämna dem för fem veckor sedan. Då hade de dessutom firat Loris Malaguzzi födelse för 100 år sedan, 23 februari, den barnomsorgschef som betytt så mycket för dem.
Under veckorna som gått sedan dess har förskolornas pedagoger på olika sätt försökt att bistå föräldrarna med hur de tillsammans med barnen kan fortsätta att jobba med de projekt som de var mitt uppe i på sina förskolor. De har hjälpt dem med berättelser, sånger ... och hur man kan prata med barnen om det här viruset som tvingar dem att stanna hemma och som är särskilt farligt för deras far- och morföräldrar.
Nu planerar vi för att kunna starta gruppverksamhet digitalt för alla barn via skype, zoom eller liknande efter påsk. Vi kommer då bland annat att ha gemensam samling så barnen och pedagogerna får mötas och göra saker tillsammans igen. Det här är ett experiment som vi har arbetat för att få till och som vi sedan kommer att fortsätta jobba med terminen ut, om vi inte får öppna förskolorna innan dess.
Cristian Fabbi har märkt att även om alla föräldrar inte har datorer och internet hemma så har de kunnat hålla kontakt med sina förskolor via sina mobiler och särskilt med Whatsapp som är väldigt populärt i Italien.
Pedagogerna, pedagogistorna och ateljeristorna arbetar också parallellt med hur de ska möta barnen i förskolorna när de väl öppnar igen, men också än längre fram eftersom det här kommer att förändra mycket på sikt när alla barn är borta från sina förskolor, kompisar och lärare så länge, troligtvis i sju månader. Borta från sina gemensamma utforskanden, läranden och skapanden i sina rikt utrustade miljöer inne och ute – men också från sådant som mat och vila som de delat, men nu kan te sig så olika, inte minst för de barn vars familjer har det svårt till exempel ekonomiskt och socialt.
Alla som arbetar på förskolorna – antingen de är pedagoger, kockar, eller annat – måste ställa sig hundra och åter hundra nya frågor, som till exempel: Hur blir det om alla måste bära ansiktsskydd när de öppnar igen?
– Vi bjuder nu in andra yrkesgrupper för att förbereda oss för framtiden. Vi har just träffat en läkare, och vi kommer träffa psykologer, socialarbetare, ja alla möjliga olika professioner digitalt, säger Cristian Fabbi. Samtidigt har de varit tvungna dra ner på allas arbetstid vilket gör att de också förhandlar för fullt med olika fackorganisationer.
– Våra pedagoger arbetar cirka tre dagar i veckan, på distans, pedagogistorna 60-70 procent, medan ateljeristorna jobbar ett par dagar i veckan med olika förberedelser. Samt att vi också distansutbildar pedagoger.
– Officiellt är våra förskolor visserligen bara stängda en vecka till, men det lär flyttas fram, tror Cristian. Därför är det viktigt att komma igång med förskolornas digitala gruppverksamhet efter påsk.
Vi kommer säkert få frågor om corona då, men jag tror framför allt att barnen kommer att vilja prata om annat, sådant som de inte har kunnat prata om och göra tillsammans med sina kompisar och pedagoger. Därför måste vi se till att de också får dela sådant, sina projekt, teckningar, berättelser ...
– Men mitt i alla dessa förändringar måste vi framför allt arbeta för att behålla och värna det som är allra viktigaste för våra förskolor i Reggio Emilia: Det relationella! säger Cristian Fabbi innan han lämnar sin uppkoppling med Sverige, för att få en kväll med familjen, i den hemkarantän från vilken han ideligen kopplar upp sig med kollegorna i Reggio Emilia och hela världen.
Text: Maria Herngren
Bild: privat