Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2019-05-23
Det finns många böcker att tipsa om, särskilt bilderböcker och barnböcker, vilka kanske snarare borde kallas lyssnarbilderböcker och allåldersböcker. För är det några böcker som samlar många, och alla åldrar samtidigt, är det dessa. Vuxna som läser med barn på förskolan, farfar som läser med barnbarnet på biblioteket, storebror som läser med mamma och småsyskonen i sängen. Vi läser, lyssnar och ser i dem tillsammans – därtill igen och igen.
På Modern Barndoms bord ligger tre sådana böcker som bjuder in till att läsa, lyssna och se i tillsammans – och att upptäcka vidare tillsammans på många olika sätt: prata om, rita till, dramatisera, filmatisera ... Bilderböcker är redan i sig flerspråkiga, men deras berättelser uppmuntrar ofta till än fler uttryck.
Till hösten kommer Modern Barndom ägna mer åt detta – med artiklar om de rika möjligheter som bibliotek kan rymma (nr 3/19). Men först tre lästips här i slutet av våren, varav en recension av Harold Göthson (som tidigare medverkade med en krönika i varje Modern Barndom). Men först till de två andra:
Bara den som vill (Barfota böcker) är en bok som alla behöver läsa. Det vet författaren Anna-Carin Magnusson som förutom att hon även är dess illustratör också är specialistsjuksköterska med stor erfarenhet av att arbeta med barn som far illa. Med Bara den som vill har hon skapat en berättelse som handlar om allas rätt till den egna kroppen, om integritet, att få och kunna sätta gränser, inte minst som barn. Här får Liv hjälp av sin bästa kompis Alice i en berättelse som rymmer såväl piratsaker som privatsaker – och som är viktig för både vuxna och barn att få ta del av.
I Ylva Karlssons (text) och Sara Lundbergs (bild) Jag och Alla (Rabén & Sjögren) får vi i gengäld möta tio olika barn på tio olika platser, vilka här prövar att gå utanför sina kroppar och in i någon annans, att få vara någon annan. Hur känns det att vara barnet där borta, eller någon i tåget som far förbi, eller någon i ett annat land?
Sara Lundbergs vackra bilder låter oss först komma nära de tio barnen (då vi som läser, lyssnar och tittar just fått chansen att vara dessa barn) innan hon och Ylva Karlsson svingar oss än vidare. Ja, bjuder in oss till hissnande möjligheter genom fantasi och inlevelse.
Så till Harold Götsons läsning av Carina Janssons Titta, hitta och räkna med oss (Idus förlag).
Humor kan – för såväl barn som vuxna – öppna portar till våra tankar och skärpa vår iakttagelseförmåga. En ny uppmärksamhet kan leda till att vi blir intresserade av något nytt. Det blev jag påmind om när jag av en slump stötte på Carina Janssons finurliga barnbok Titta, hitta och räkna med oss.
Det här är en fräck liten bok som räknar till tolv. Detta geniala tal som länge mätte byggandet (till exempel pyramidernas) innan tiotalet tog makten över människans mätande.
Men om detta handlar inte denna bok utan om att i uppslag efter uppslag skapa mysterier och bjuda på nya bekantskaper; med frågor som förtjusar och suger oss in i berättelsernas olika tänkbara världar. Det här är en bok att bli glad av och med. Varje uppslag rymmer ett äventyr, och fantastiska figurer och begrepp.
Det är inte en pedagogisk metodbok i matematik, även om den säkert kan användas så av muntra pedagoger för samtal om tal, utan här pågår en lekfull resa genom varje tal från ett till tolv. Många yngre barn kan därmed säkert bli uppmärksammade på talens magi och fiffighet – och få syn på matematikens språklighet.
Detta är också en bok som kan påminna vuxna om att lärandet först och främst hänger samman med att man upptäcker något som man kan göra och tänka nya saker med. Så jag hoppas att många föräldrar, lärare och barn nu får stifta bekantskap med denna bok.
Text: Harold Göthson & Maria Herngren