Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2019-05-09
Utbildningar i Reggio Emilia, föreläsare från Reggio Emilia, turnerande utställning från Reggio Emilia och litteratur från Reggio Emilia. Reggio Emilia Institutets långa samarbete med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia har gjort det möjligt för institutet att som enda arrangör i Sverige förmedla kunskap om och inspiration från denna stads pedagogiska filosofi och praktik på många olika sätt. Bland de många böcker från Reggio Emilia som institutet har vill Åsa Hejdenberg särskilt tipsa Modern Barndoms läsare om en: One City, Many Children.
Som materialansvarig på Reggio Emilia Institutet får jag ofta en fråga som denna: ”Kan du rekommendera någon bok som handlar om Reggio Emilias förskolors idé och framväxt och hur det är där idag? Vad som är viktigt nu för dem och varför?"
Det finns flera böcker som beskriver delar av just detta – och som Reggio Emilia Institutet också har i sitt sortiment. Men en bok som jag särskilt uppskattar och vill rekommendera fler att ta del av är One City, Many Children – Reggio Emilia, a history of the present (utgiven av Reggio Children).
One City, Many Children är egentligen en utställningskatalog som först togs fram på italienska till en utställning med samma namn, "Una città, tanti bambini", på Loris Malaguzzis Internationella Center i Reggio Emilia, där den visas permanent, även på engelska, med samma titel "One City, Many Children – Reggio Emilia, a history of the present".
I denna katalog medverkar bland annat Peter Moss, professor emeritus vid Instutionen för barndom, familj och hälsa på University College i London, med ett kapitel som fått rubriken ”Between local and global: the story of an educative Commune”, där han på några få sidor väl beskriver bokens innehåll. Här får vi följa den historiska berättelsen om kommunen Reggio Emilias utveckling, och särskilt deras förskolors, ända fram till det att Loris Malaguzzis Internationella Center står färdigt i mitten av 2000-talet. Vi får även veta varför man byggde detta viktiga centrum för Reggio Emilias förskolor på just denna plats.
One City, Many Children berör många viktiga delar kring staden Reggio Emilia och dess förskolor. Den berättar om familjernas delaktighet, kvinnorörelsens betydelse och den aktiva roll som kvinnorna i staden spelade och ännu spelar för hur man här valt att verkligen satsa på barnen. Här kan man också läsa om utbildningspolitiken i stadens offentliga administration, och hur pedagogiken, politiken, demokratins värderingar och medborgarskapet knyts ihop som omistliga grundbultar. Och naturligtvis även ta del av Loris Malaguzzis tankar kring denna stads utbildningsprojekt. Sist men inte minst finns här också den starka internationella identitet som denna lokala erfarenhet blivit och är idag.
Kanske kan denna min korta presentation låta torr, men så är inte fallet med innehållet här. Katalogens omfattande beskrivning av Reggio Emilias pedagogiska projekt är hela tiden intressant, och därtill oerhört rikt illustrerat. Här finns massor av fotografier från historien och fram till idag, med många exempel från praktiken och även andra utställningar som till exempel den allra första om Reggio Emilias förskolor "Ett barn har hundra språk" som visades på Moderna Museet i Sverige redan 1981. Förutom Peter Moss medverkar också flera andra kända internationella namn, som professor emerita Gunilla Dahlberg och den amerikanska psykologen Jerome Bruner, och förstås Reggio Emilias egna, som Vea Vecchi och Carla Rinaldi.
Missa inte denna pärla till bok, för fördjupad förståelse om det pedagogiska projektet i en stad i norra Italien vilken inspirerat och fortsätter att inspirera en hel pedagogvärld.
Text: Åsa Hejdenberg