Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2018-03-08
Nu finns Bordercrossing, den turnerande utställningen från Reggio Emilia, i Södertälje. Efter en festlig dubbel-invigningen 1-2 mars visas den där, tillsammans med en nybyggd stadsateljé, i Mariekällskolan fram till 27 april. Modern Barndom var där när Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, klippte av bandet och de italienska ateljeristorna Federica Castrico och Francesca Manfredi, från Loris Malaguzzi Centret i Reggio Emilia, höll en föreläsning om värdet av ateljén i förskolan.
– Bordercrossing är en jättemöjlighet för fortbildning för våra anställda i kommunen, men också för alla som nu kommer hit, säger Boel Godner stolt, med saxen beredd i sin hand för den invigning som fått många att trotsa såväl snöyra som trafikkaos för att ta sig till Södertälje denna första marsdag.
Efter sina första månader i Sverige i Haninge har Södertälje nu tagit över värdskapet för den genom Reggio Emilia Institutet som även byggt upp en ny stadsateljé där. Modern Barndom – som någon vecka innan besökte Haninge en sista gång innan utställningen plockades ned – ser här samma utställningsvepor och en stadsateljé som utgår från samma grundkoncept för ett hundraspråkligt undersökande med såväl natur- som digitala material. Ändå är detta något helt nytt!
Här är en ny kommun som gör sina tillägg och en ny lokal som visar vilken stor betydelse som rum och miljö har, och även annat material. De naturmaterial som finns till hands här i Södertälje på vintern är förstås inte desamma som fanns i Haninge i början av hösten.
– Bordercrossing bjuder på gränsöverskridning med många bottnar. Jag såg den i Haninge men det händer verkligen något med den när den kommer hit till oss, säger Katarina Holmström, verksamhetschef för förskolan i Södertälje kommun.
När de italienska ateljeristorna senare tar vid och berättar om hur de arbetar ”gränsöverskridande” i en föreläsning påpekar Francesca Manfredi bland annat att:
När man får en mening i det man gör blir det också ett annat förhållningssätt. För mig är det viktigt att barn själva är aktörer i det de gör, att de har makten att ta in kunskap och inte är som marionetter där andra bestämmer vad de ska göra och vilken kunskap de ska ta in.
En av utställningens många dokumentationer handlar om hur barnen undersöker en murgröna utanför Loris Malaguzzi Centrets skola, där Francesca arbetar och om vilken hon förklarar hur de ser på barnens undersökande:
Vi ser på det som en ömsesidig relation. Barnen undersöker växten men växten undersöker också barnen.
Slutligen berättar de om de ateljéer som på senare år vuxit fram även utanför förskolorna i Reggio Emilia och som vänder sig till alla stadens invånare – men också mer långväga besökare. Precis som Södertäljes nya ateljé och utställningen också är öppen för alla under vissa tider.
– Vi kallar dem numera för medborgarateljéer, säger Federica Castrico, som är en av ateljeristorna på Loris Malaguzzicentrets medborgarateljéer i Reggio Emilia och som nu bidragit till två sådana ateljéer i Sverige, en i Haninge och en i Södertälje. Det lär säkert bli fler i andra svenska städer framöver, vilket Modern Barndom då återkommer till.
Text & bild: Maria Herngren