Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Ny bok om matematiskt undersökande i förskolan

2018-05-22

Reggio Emilia Institutet ger nu ut en ny bok, tillsammans med Piteå kommun, om hur matematiskt undersökande i förskolan kan fördjupas genom att barn och pedagoger arbetar tillsammans. Författaren Lena Bäckström är pedagogista i Piteå. I En vindlande matematik berättar hon, tillsammans med pedagoger på sju förskolor, om hur de arbetat med Skolverkets matematiklyft, Bishops matematiska teorier, och sitt egna praktiska undersökande.

För drygt ett år sedan kom ett omfångsrikt och spännande material om några förskolors matematiska arbete till Reggio Emilia Institutet. Det var början på ett bokmanus om hur sju förskolor i ett förskoleområde och -nätverk i Piteå kommun hade arbetat med Skolverkets matematiklyft. Men framför allt var det en berättelse om hur de lyft detta vidare i sin praktik, genom sitt eget Reggio Emilia-inspirerade arbete. En viktig del i Lena Bäckströms manus var då – och nu – hennes och pedagogernas många berikande erfarenheter, reflektioner och exempel på olika matematiska undersökningar som de gjort tillsammans med barnen och samlat i sina pedagogiska dokumentationer och som de ville dela med sig av till fler.

Många turer, månader, och genomarbetningar senare har Lena Bäckströms manus nu blivit till en bok, om vilken hon själv skriver i sin inledning: ”Med den här boken vill jag ge exempel på hur man kan utforska matematikens olika områden tillsammans med barnen.

Men En vindlande Matematik handlar också om, som bildläraren Karin Furness, skriver i sitt förord ”matematikens bredd där den gränsar till bild, rörelse och arkitektur”, och att ”Om man ser matematik som en konstart innebär det att barnen behöver ha stor frihet att pröva sig fram och hitta på.” Därtill om att pedagogernas ”uppgift blir att organisera materialet och förslagen så genomtänkt som möjligt”, vilket denna bok ger flera exempel på.

Text: Maria Herngren

Boken finns att beställa här