Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2018-04-17
Dags för ett nytt nummer av Modern Barndom. Här berättar vi lite om Modern Barndom nr 2/18. Vi publicerar också kontinuerligt fler artiklar, recensioner och krönikor här på hemsidan.
Panelen, Modern Barndoms frågesida ägnar sig sedan i höstas åt några viktiga områden när det gäller Skolverkets uppdrag att uppdatera läroplanen för förskolan. I detta nummer svarar några förskolechefer på frågan ”Hur tycker du att förskolans nya läroplan skall uppmärksamma förskolechefens roll i förskolan?”
”Rösta känns viktigt”
I höst får cirka 383 000 unga rösta för första gången, vilket visserligen är färre än förra valet, däremot växer denna grupps politiska engagemang och framtidstro.
”Ja!”, svarar förstagångsväljarna på Marks gymnasieskola unisont på frågan om de ska rösta – och varför:
”Rösta känns viktigt!”.
Valfriheten, likvärdigheten och demokratin i förskolan och skolan
Riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svarar här på Modern Barndoms frågor om hur de ser på valfriheten, likvärdigheten och demokratin i förskolan och skolan.
När rädda skratt blir glada skratt
Svenska clownen Ann Hageus, som i förra Modern Barndom delade med sig av en clownturné i Rumänien återkommer här och berättar om två resor till rohingyafolket, ett av världens mest utsatta folk, till Burma och till Bangladesh i år.
Skolsystemets mellanår eller motor
– Det började med att Skolinspektionen vid sin övergripande tillsyn i Helsingborgs stad riktade kritik mot huvudmannens möjligheter att följa upp förskoleklassens innehåll och dokumentera denna uppföljning, berättar Carina Wällstedt Johansson, central pedagogista i Helsingborg, om vad det var som fick dem att börja söka efter förskoleklassens identitet, och satsa på denna skolform.
Reggio Runt
100-språkspriset – nu kommer Reggio Emilia Institutets nya stora pris.
Ateljeristan & kulturen
Andrei Khotimtchenko, ateljerista och konstnär, om ”Konsten att inte vara pedagog eller varför är det så viktigt med konst på förskolan”.
Pedagogen
Sofia Hedin, pedagogista i Ryds förskolor i Linköping
Pedagogisk dokumentation
Novalis utforskande i ateljéerna under Bordercrossing i Haninge.
Synpunkten
Harold Göthson skriver om min röst – din röst – mitt ansvar.
Signerat
Författaren och journalisten Kent Werne skriver om skolans viktigaste nyckel som kastats bort.