Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2017-02-01
Modern Barndom nr 1/17 finns nu ute hos prenumeranterna. Här berättar vi lite om denna tidnings innehåll. Vi publicerar också kontinuerligt fler artiklar, recensioner och kolumner här på hemsidan.
• På Panelen, Modern Barndoms frågesida, berättar tre deltagare om Reggio Emilia Institutets Dialogdagar.
• Skola mot maffian
Säg Sicilien och Palermo och människor över hela världen kommer förmodligen tänka på maffian, våld och fattigdom. Men nu finns hopp för barnen, och deras familjer, i en av de mest utsatta stadsdelarna där, bland annat tack vare internationella stiftelsen La Fondazione Reggio Children-Loris Malaguzzis skolprojekt ”Fare Scuola”.
• Läsprojekt i Liberia
Många barn förlorade sina föräldrar när Ebola drabbade Liberia, ett av Afrikas fattigaste länder som också härjats svårt av inbördeskrig tidigare. Många fler barn förlorade också möjligheten att gå i skolan. Men nu finns ett hoppingivande läsprojekt som sprider sig i såväl huvudstaden Monrovia som ut i landet.
• Sigtunas väg mot likvärdig förskola
”Det som är spännande med dem är att de ägt sin egen utvecklingsresa”, säger pedagogistan Anna-Lena Flodberg när hon tar med Modern Barndom till Tingvalla förskola, som också är ett bra exempel på Sigtuna kommuns satsning på att utveckla sina förskolor med stöd i Reggio Emilias pedagogiska filosofi.
• Hyllning till en praktik med tjocklek.
”Den här idén har jag burit på länge, att skriva om allt jag lärt mig under mina 30 år i förskolan. Så det är en bok om praktiken, en praktik med tjocklek, som jag dessutom vill förmedla arbetsglädje med”, säger konstnären och bildläraren Karin Furness om sin bok Formulera – Bild och projekt i förskolan.
• Ateljeristan & kulturen
Detta nummers ateljerista, Johanna Björkqvist, uppmärksammar det som anses fult, mindre värt och som bryter mot normer i kulturuppslaget denna gång.
• Reggio Runt berättar som vanligt om Reggio Emilia-inspirerat arbete i Sverige och i andra länder – och denna gång i ett utbyte mellan pedagoger i Sverige och England.
• Pedagogen
Nura Adam-Jamil, barnskötare och elevassistent, i Trångsund, visste så fort hon klev in på förskolan Nytorps Mosse att här ville hon arbeta.
• Pedagogisk dokumentation om FN-dagen, en del i Lyans förskolas Hållbar Framtid-projekt i Sigtuna.
• Synpunkten, en krönika av Harold Göthson som denna gång skriver om en utövad demokratisk ekologi.
• Signerat
Krönikör denna gång är forskaren och författaren Christian Eidevald som skriver om vikten av att väva ett nät av möjligheter för barn i förskolan, så att vi inte glömmer det när vi nu börjat funderar över vad undervisning i förskolan kan vara.