Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2017-04-28
Modern Barndom nr 2/17 finns nu ute hos prenumeranterna. Här berättar vi lite om denna tidnings innehåll. Vi publicerar också kontinuerligt fler artiklar, recensioner och kolumner här på hemsidan.
• I Panelen, Modern Barndoms frågesida, berättar tre av författarna i den nya antologin ”Flip the system – Förändra skolan från grunden” om varför skolan behöver just det.
• ”100 språk i mångkulturella sammanhang” i Reggio Emilia
Modern Barndoms serie ”100 språk i mångkulturella sammanhang” – om Reggio Emilia Institutets och Reggio Childrens interkulturalitetsprojekt och andra hundraspråkliga arbeten i mångkulturella sammanhang, vilken startade i höstas – fortsätter här med ett arbete om förvandlingar och Transformers i en förskola i Reggio Emilia.
• Border Crossings till Haninge
Första stopp för den första Reggio Emilia-utställningen i Sverige på trettio år blir Haninge, där också en ny ateljé kommer att ge liv åt utställningens möte mellan analoga och digitala uttryck i Reggio Emilias ateljékultur.
• Läroplanerna är nyckeln
Sara Bruun, rektor för Älvåkraskolan och styrelseledamot i Reggio Emilia Institutet, berättar här om hur skolor och förskolor kan jobba mer aktivt tillsammans med skollagen och läroplanerna för att få till en mer likvärdig skola och bättre kvalitet vilket hon och hennes kollegor nu gör i sitt ”omtag” i Älvsbyns kommun.
• Reggio Runt möter bland annat en pappa som berättar om hur det är att engagera sig i föräldraråd och ha sina barn på en kommunal förskola i Reggio Emilia i Italien.
• Ateljeristan & kulturen
Detta nummers ateljerista, Marcus Aronsson i Uddevalla, skriver om blicken på berättelser som gror och spirar mitt ibland oss.
• Pedagogen
Isabella Mennino, ateljerista i ateljén Levande organismer i Loris Malaguzzis Internationella Center i Reggio Emilia, berättar om hur hon lämnade en internationell designkarriär för ateljén på förskolan Diana – och om sitt mångåriga arbete som ateljerista i Reggio Emilia.
• Hyllan
Leicy Olsborn Björby recenserar boken Kreativitet och Barns lärande – från ett till fem år av Birgitta Emriksson och My J Swahn.
• Pedagogisk dokumentation om Babblarna, barnen och Vygotskij på Arredalens förskola i Jönköping.
• Synpunkten, en krönika av Harold Göthson som denna gång skriver om ”alternativ” – ett ord i rörelse.
• Signerat
Krönikör denna gång är Inger Ekbom, socionom, leg psykoterapeut och författare, som skriver om barns verklighet i dag, om alla deras möten med tiggare till exempel, och om vad vuxna kan och behöver göra.