Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek INKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2017-04-13
”Karin Furness uppmanar oss att verkligen lyssna på barnen och uppmärksamt följa med i vad som sker”, skriver konstvetaren Maria Taube i sin recension av Formulera – Bild och projekt i förskolan (Liber) som hon här varmt rekommenderar till alla förskollärare och fritidspedagoger.
Det här är en bok om bild, vardag och projekt i förskolan. Boken vänder sig både till yrkesverksamma och till blivande pedagoger i förskolan. Den bygger på ett utforskande arbetssätt där barnens tankar och intressen blir utgångspunkt i arbetet med projekt i förskolan.
Författare är Karin Furness, konstnär och bildpedagog. Hon delar generöst med sig av sina kunskaper från tre decenniers arbete med bild i förskolan.
Det är en vacker bok, rikt illustrerad med barnens egna bilder. Karin Furness skriver:
Bildarbete har ibland både ett musikaliskt och dansant drag --- självaste musikaliteten föds i frihet. Musik och bild finns för oss att njuta av, både som betraktare, lyssnare och utövare.
Hon ger en gedigen presentation av olika projekt i förskolan som till exempel projektet ”Rötter och olika sladdar”, där vi bland annat får följa hur sötpotatisar gror. I ”Degen och blåsmolnet” utforskar femåringar hur man bakar.
Det handlar som i Reggio Emilia-pedagogiken om en innerlig attityd till barns, vuxnas kunskap och fantasi.
Boken visar på olika arbetssätt vad som är viktigt. Det finns inga givna resultat när vi arbetar med barn i projekt. Karin Furness uppmanar oss att verkligen lyssna på barnen och uppmärksamt följa med i vad som sker. ”Pedagogiskt arbete måste slingra sig fram som en amöba i ständig förvandling.” Vi får ta del av hur projekt utvecklar sig med olika konstnärliga tekniker som fotografi, teckning, färg och måleri, lera, textil.
Kapitlet Dokumentation belyser vikten av dokumentation och utvärdering, och vi får konkreta råd hur vi kan gå till väga. Att alltid dokumentera kan bli som näring och gödning, som plöjs ner i arbetet och ger ny kraft, menar Karin Furness.
Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla förskolelärare och fritidspedagoger. Det är även en bok till alla föräldrar, farföräldrar och de som inser att vi som vuxna har mycket att lära i mötet med barn, om vi tar oss tid att verkligen lyssna och ta del av barnens värld. Att möta barns tankar och bilder är berikande.
Maria Taube
Konstvetare