Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2016-02-02
Modern Barndom nr 1/16 finns nu ute hos prenumeranterna. Här berättar vi lite om denna tidnings innehåll. En extra artikel – med fler Panelen-svar – i anslutning till Modern Barndom nr 1 kommer också att publiceras här på hemsidan. Därtill publicerar vi kontinuerligt andra artiklar, recensioner och kolumner här på hemsidan utöver de i papperstidningen, senast en ny Synvinkel för några dagar sedan (se under januari 2016)
• På Panelen, Modern Barndoms frågesida, svarar tre pedagoger på vad som är viktigast för dem som pedagoger i pedagogistans arbete? Fler pedagoger svarar också på detta här på hemsidan.
• Design för delaktigt lärande
Under tre år har tio skolor i Reggio Emilia Institutets skolprojekt ”Design för delaktigt lärande” undersökt hur man designar uppgifter till elever för ett delaktigt lärande och hur man kan skapa och använda rum, material och verktyg så de understödjer sådana uppgifter. Modern Barndom besöker tre av dessa nätverksskolor i Skåne.
• "Lösenordet är godkänt! Öppnar magiska dörren!"
Den robot-lika rösten ekar i lokalen. Det går ett sus bland barnen i klass 2 från Soldala- skolan när en av butikshyllorna i Alien Supermarket, en butik utformad för utomjordingar, svänger upp och visar vägen in till Berättarministeriets skrivarverkstad i Södertälje. Eller förlaget, som det heter för barnen. Själva skrivarverkstaden är nämligen uppbyggd att efterlikna ett fiktivt förlag.
Ni skulle se mitt kontor på högskolan, säger Nina Odegard, när hon föreläser om återbruk som kreativ kraft på Reggio Emilia Institutet och kommer in på den samlarmani hon utvecklat. Dagen efter får Modern Barndom möjlighet att träffa henne för ytterligare ett par timmar om hennes nya bok.
• Kultur
Miljöhot, krig och människor som flyr för sina liv. Vi våndas och behöver få bearbeta och fundera över sådant oavsett om vi är två, tretton, fyrtiotre eller sjuttioåtta år. Modern Barndom tipsar återigen om några sådana böcker.
• Att lära genom upplevelse, ett språkutvecklande arbetssätt
”Vad innebär det att lära genom upplevelse? Kan det vara så att i upplevelsen är hela kroppen och sinnena med, när sinnena är med då behöver man inte nöta in kunskap?” skriver Sofie Wahlgren om ett arbete med kartor som två klasser i årskurs ett gjort på Roslättsskolan i Svedala.
• Reggio Runt Modern Barndoms sidor om smått och stort som händer i Reggio Emilia-inspirationen i såväl Sverige som Italien och andra delar av världen.
• Hyllan tipsar om angelägna böcker om matematik och en förskola i rörelse och förändring.
• Pedagogen ger ett porträtt av Linda Linder, miljöpedagog på REturen, Norra Hisingen i Göteborg.
• Pedagogisk dokumentation från Projektetet ”Det finns fattiga människor” på Ymer förskola i Sigtuna kommun, som vi även skrivit om i annan artikel om här på hemsidan:
• Synpunkten en krönika av Harold Göthson, denna gång om ”Vårt våld och de andras”
• Signerat en krönika av Zulmir Becevic, författare och filosofie doktor i tema Barn.