Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Bengt Ws hedersomnämn. Malaguzzistip, 2016.jpg

Bengt Westerberg mottar Loris Malaguzzis insamlingsstiftelses hedersomnämnande av Ulla Messing, förskolechef, och Gunilla Dahlberg, professor emerita. Foto: Mats Pettersson

Lerfigurerna i förgrunden har barn på Skarpnäcks förskolor skapat.

Hedrad av Malaguzzistiftelsen

2016-12-12

Loris Malaguzzis insamlingsstiftelse har genom åren prisat många pedagoger som gjort stora insatser för barnen och Reggio Emilia-inspirationen i Sverige. I år delar stiftelsen för första gången ut ett hedersomnämnande som årligen kommer att varvas med det vanliga Malaguzzipriset för att lyfta fram fler viktiga personer. Under Dialogdagarna i Skarpnäck, där allt en gång tog sin början med projektet ”Pedagogik i en föränderlig omvärld” för snart 25 år sedan, äras den minister som stöttade detta.

Bengt Westerberg tilldelas Loris Malaguzzis insamlingsstiftelses hedersomnämnande för sitt engagemang för barns och föräldrars självklara rätt till en förskola med hög kvalitet genom att uppmuntra till en bred dialog med Reggio Emilia, samt för sitt stöd till projektet ’Pedagogik i en föränderlig omvärld’ och för filmen ’Mannen från Reggio Emilia’.” 

Vad tänkte du när du fick veta att du skulle få Loris Malaguzzis insamlingsstiftelses hedersomnämnande, därtill deras första?

– Jag blev både förvånad och väldigt glad.

Finns det något i motiveringen eller i Gunilla Dahlbergs tal vid överlämnandet under Reggio Emilia Institutets dialogdagar som du vill kommentera? 

– Min konkreta insats ligger ju långt tillbaka i tiden. Några hade sått frön och sedan råkade jag befinna mig där med min vattenkanna när de behövde det. Jag uppfattar det så att den insatsen kanske var lite betydelsefull för den positiva utvecklingen och växt som vi sedan fått se. Jag är glad att jag kunde lämna något bidrag även om det var blygsamt och jag är imponerad att någon kommer ihåg det.

I ditt tacktal nämnde du att du hoppats att det skulle ha hänt mer i förskolan under de här åren. Vad önskar du att det skulle vara?

– Jag får erkänna att jag efter mina kontakter med Reggio Emilia-pedagogiken, inte minst mitt besök där nere i maj 1993, hade trott på ett ännu större genomslag. Men med hänsyn till hur många som deltagit i olika sommarskolor om pedagogiken har den kanske inspirerat andra förskolor också.

Om du fick önska något för förskolan och skolan i dag, vad skulle det vara? 

– Jag tycker att det är dags för obligatorisk förskola från tre års ålder. Då skulle också de barn som i dag inte går i förskolan nås och bland dem finns säkert en del av dem som skulle behöva det allra mest. Sedan skulle jag gärna vilja se lite mer satsning på kampen mot främlingsfientlighet i hela skola. 

– Jag föreslog häromåret en satsning på vidareutbildning av lärare för att de ska bli bättre på att hantera bland annat klassrumskontroverser i känsliga frågor. Hittills har man tyckt att det blir för dyrt, men jag tror att det vore en klok investering.

Något annat som du skulle vilja tillägga om till exempel förskolan, skolan, Reggio Emilia-inspirationen, dagens flyktingsituation?

– Jag tycker att svensk förskola generellt är väldigt bra. När jag var ansvarig minister för förskolan besökte jag förskolor i en rad andra länder och kunde då konstatera att vi låg långt framme. Det tror jag fortfarande att vi gör. Men jag oroar mig för att barngrupperna på många håll är på väg att bli alltför stora.

Text Maria Herngren 

Bild Mats Pettersson