Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2015-02-02
Modern Barndom nr 1/15 finns nu ute hos prenumeranterna. Här berättar vi lite om detta nummers innehåll. Några extra artiklar i anslutning till Modern Barndom nr 1/15 finns också publicerade här på hemsidan under januari. Ta gärna en titt även där.
• På Panelen, Modern Barndoms frågesida, svarar denna gång tre ateljeristor på frågan:
”Vilken betydelse har ateljékulturen i svensk skola och förskola?”.
Ytterligare tre ateljeristor svarar på samma fråga på Modern Barndoms del av hemsidan :
• Reportage om ReMida i Reggio Emilia:
För oss är det viktigt att visa på materialens potentialitet. Material måste kunna tala, få uttrycka sig och kommunicera. Därför arbetar vi under lång tid med ett material, för att kunna utforska det bättre, säger pedagogistan Daniela Lanzi.
• Reportage om Kreativt Återanvändningscentrum i Vaggeryd:
– Det har varit en lång resa för oss att bli ett ReMida, berättar Kerstin Nordenstam, projektledare för Kreativt Återanvändningscentrum i Vaggeryd.
Om Klevshults förskola i Vaggeryds kommun, där nästan alla traditionella leksaker har ersatts med spillmaterial finns det dessutom en artikel här på hemsidan:
http://www.reggioemilia.se/om-oss/modern-barndom/2015/januari/vi-tror-stenhart-pa-spill/
• Reportage om en gammal svensk järnbruksbygd, en folkhögskola, en resande till södra Afrika, en större grupp asylsökande och en Xhosa-by. Fem till synes skilda saker som visar sig ha flera gemensamma nämnare, varav en skiner starkast. I tider av främlingsfientlighet är den viktig att berätta om, skriver Carl Hällströmer.
• Hyllan, Modern Barndoms sida om litteratur:
Hur är det att vara autistisk – och hur är det att ha ett barn med adhd- och autism-diagnos, om det berättar en trettonåring och en mamma i två olika böcker.
• Pedagogistautbildning – och sedan då?
2001 startade Reggio Emilia Institutet sin första pedagogistautbildning, sedan dess har utbildningarna avlöst varandra. Men vad har hänt med alla pedagogistor, och hur har deras kompetens tagits till vara?
Här på hemsidan finns också en sammanställning av denna rapport:
• Trollet drar busslaster:
Lars-Åke Frykholm ordnar bussresor för intresserade pedagoger och skolledare från hela Västra Götaland till Trolletdagarna i Kalmar
• Reggio Runt, Modern Barndoms sidor om smått och stort som händer i Reggio Emilia-inspirationen i såväl Sverige som Italien och andra delar av världen.
Denna gång bland annat artiklar om Malaguzzipristagarna 2014, Pedagogutbildning i Norge och en dokumentation i Örebro: ”Tänk om jag var en fågel”, vilka även finns att läsa mer om här på hemsidan:
http://www.reggioemilia.se/om-oss/modern-barndom/2014/december/malaguzziprisade-2014/
http://www.reggioemilia.se/om-oss/modern-barndom/2015/januari/pedagogutbildning-i-norge/
http://www.reggioemilia.se/om-oss/modern-barndom/2015/januari/fagelprojekt-i-orebro/
• Barnet i arkitektur och stadsplanering av Anna Lenninger
• Pedagogenporträtt av Mari Engman i Örebro
• Dokumentation om logotyper i Bjuv
• Synpunkten, en krönika av Harold Göthson
• Signerat, en krönika av författaren Katarina von Bredow