Modern Barndom nr 4 2009, Förskolan som demokratibyggare
Svenska | Utgiven 2009
Temanummer om förskolan som demokratibyggare. Ur innehållet: Hur skal vi bättre ta vara på barnen som en demokratisk resurs i samhället? – När barn gör en stad till sin, om ett platsprojekt där barnen på förskolan HallonEtt i Husqvarna intar stadens park och dess skulpturer – Pedagogikprofessorn Gunilla Dahlberg om demokrati i tillblivelse – Reggio Childrens ordförande Carla Rinaldi om att alla barn är intelligenta, om ... Och om:et det är vi (pedagogerna) – Ingen demokrati utan barnen skriver Peter Moss, den brittiska professorn i småbarnspedagogik – Malaguzziprisade pedagoger – Vea Vecchi om pedagogisk dokumentation – Skola mot fattigdom, om skolan som Reggio Emilia Institutet är med och bygger upp i en fattig by i Nepal – Pedagogenporträtt av Francoise Dubois, fransk lärare och pedagogiska på Fria Emilia i Boden – "Fri lek", vad står det för? Kan lek vara "ofri"? Dokumentation på förskolorna Emilia Öst och Väst i Västerås – Harold Göthson om att läroplanens fundament ännu saknas – Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria skriver om varför man lär, för den framtida lönen eller för något annat i Signeratkrönikan.
Antal sidor: 32
Utgiven av: Reggio Emilia Institutet
Ansvarig utgivare: Harold Göthson
Redaktör: Maria Herngren
ISSN: 14000733
Vikt: 154 g
OBS! Frakt tillkommer till priset och beräknas enligt Postens listor på destination och vikt