Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
Svenska | Häftad | Utgiven 2017
I ”Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan” delar författarna Karin Alnervik & Per Alnervik generöst med sig av sina egna och förskolan HallonEtts erfarenheter och utveckling under mer än ett decennium. Framför allt lyfter de fram hur delaktighet och kollektivt lärande i olika former kan fungera som drivkraft för kontinuerlig vidareutveckling av en förskolas verksamhet, och hur viktigt just detta är för ett pedagogiskt ledarskap. Men boken handlar också om en förskola som söker värna och utveckla en vänlighetens atmosfär, vetenskapande vanor, kollaborativt lärande, likvärdighet, delaktighet, intellektuella samtal, lekfullhet, mm.
Boken tar sin utgångspunkt i författarnas egen förskolepraktik, och rymmer en rad konkreta, talande och reflekterade exempel därifrån. Men författarna sätter också in allt detta i en intressant teoretisk modell (Engströms verksamhetssystem som Karin Alnervik också utgick ifrån i sin avhandling 2013, ”Men så kan man ju också tänka! Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan”, men som de här gått vidare med).
Denna bok lämpar sig särskilt väl för alla slags ”ledare” inom och runt förskolan – såväl pedagogiska ledare som förskolechefer, tjänstemän och politiker – men också för alla pedagoger och pedagogiskt intresserade.
Antal sidor: 144 st
Förlag: Liber
ISBN: 9789147122622
Vikt: 254 g
OBS! Frakt tillkommer till priset och beräknas enligt Postens listor på destination och vikt