Produkten har lagts till i varukorgen
Dina varor
-
{productName}
{productType}
{nbrItems} st {itemPrice} sek
Totalt: 0
sek EXKL moms
Stäng kundvagnen
Din varukorg är tom.
Stäng kundvagnen
2025-01-30
Ett centralt begrepp inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi i Sverige, är "miljön som den tredje pedagogen". Begreppet handlar inte bara om den fysiska miljön, materialen och verktygen, utan också om hur tid och rum organiseras så att hela organisationen kan fungera som ett viktigt verktyg för de värden och teorier vi vill utgå ifrån.
I avsnitt fem reflekterar vi kring vad miljön som den tredje pedagogen kan innebära i en svensk kontext idag och vilken betydelse den har. Vad kan behövas för att miljön ska bli en tredje pedagog, en kollega? Vilken roll och vilka värden står den fast i och vad kan vara rörligt?
I avsnittet får du möta Mimmi Brandén – förskollärare och pedagogista på förskolan Trollet i Kalmar; Monica Chism – förskollärare och ateljerista på REmida, ett kreativt återbrukscenter i Vaggeryds kommun; samt Ingela Åström – förskollärare, ateljerista på Spira förskola i Luleå och utbildad pedagogista.
Bildtext: Den digitala miljön där avsnitt fem spelades in.
Programledare och producent: Sofia Hedin och Leicy Olsborn Björby
Har du frågor, tankar eller idéer för kommande avsnitt är du varmt välkommen att mejla podden@reggioemilia.se
Podden produceras av Reggio Emilia Institutet, en mötesplats för Reggio Emilia inspiration i Sverige med över 30 års erfarenhet praktikutveckling. Läs mer på reggioemilia.se/podcast
Reggio Emilia-inspiration i praktiken är en två dagars introduktion till Reggio Emilia-inspiration med föreläsningar och två studiebesök på två olika Reggio Emilia-inspirerade förskolor.
Med: Anna Söderström Ahrborn, pedagogista, ordförande och konsult vid Reggio Emilia Institutet och Greger Rösnes, pedagogista och förskollärare samt vd för Reggio Emilia Institutet.