En bok om förvandlingFörfattare: Åsa HedbergSvenska | Häftad | Utgiven 2015Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”.
”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
Läroplanen, barnen och jagFörfattare: Leif StrandbergSvenska | Häftad | Utgiven 2016I ”Läroplanen, barnen och jag” presenterar Leif Strandberg aktuella och intressanta frågeställningar som han hämtat direkt ur förskolornas vardag, vilka han reflekterar och resonerar kring och kopplar ihop med relevanta avsnitt i läroplanen. Det här är både en idébok och en praktisk handbok. En bok som ger inspiration och goda råd – och inte minst en bok att gå i dialog med, särskilt tillsammans med kollegor. Boken vänder sig särskilt till förskollärare, men också till dess chefer, och erbjuder ett bra stöd för alla som vill bli än skickligare pedagoger.
Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolorFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2012Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera.
Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).